parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
nieformalne stowarzyszenia ludności żyd. pochodzącej z jednej miejscowości, w większości przymusowo przesiedlonej do Warszawy, później do getta warszawskiego, początkowo głównie z tzw. ziem wcielonych do Rzeszy, w następnej kolejności także z mniejszych gett na terenie GG (por. getta w okresie Holokaustu). Stowarzyszenia te nie miały charakteru politycznego. Do czasu zamknięcia getta przybyło do stolicy ok. 90 tys. żydowskich przesiedleńców i uchodźców. Ludzie ci, napływający wielkimi falami i pojedynczo, zwykle musieli opuszczać swoje domy w ciągu kilku godzin; przybywali więc na nowe miejsce najczęściej pozbawieni jakiegokolwiek mienia i na ogół załamani psychicznie. Przede wszystkim bali się mieszkać sami lub nawet w małych grupach; w rezultacie sąsiedzi lub w ogóle ludzie pochodzący z jednej miejscowości, żywiołowo łączyli się w większe. Z.p. zawiązywały się zwykle już w czasie wysiedlania, w drodze lub bezpośrednio po przybyciu do Warszawy, podczas kwarantanny i w samej dzielnicy zamkniętej. W kwietniu 1940 było 60 takich z.p., w październiku – 70. W miarę napływu przesiedleńców, wystąpił proces ich jednoczenia i podporządkowania utworzonej już w październiku 1939 Sekcji Uchodźców i Pogorzelców Żydowskiej Samopomocy Społecznej (ŻSS). Sekcji podlegał Wydział Ziomkostw, zajmujący się rejestracją nowo przybyłych oraz udzielaniem pomocy żywnościowej i lekarskiej. Na czele z.p. stali pochodzący z wyboru delegaci, tworzący Centralną Komisję Uchodźców (CKU) z H. Wasserem jako sekretarz; było ich ok. 300. CKU – dzieląca się na sekcje: Pracy Społeczną, Aprowizacji, Kuchen, Rzemieślniczą, Odzieżową, Mieszkaniową, Pomocy Indywidualnej, Sanitarną i Finansową – zajmowała się m.in. pośrednictwem pracy, udzielała pożyczek na cele inwestycyjne, sprawowała także funkcje sądu polubownego, rozpatrując skargi i rozstrzygając spory pomiędzy członkami ziomkostw. Przy CKU zorganizowano także komórkę ułatwiającą nawiązanie kontaktów z krewnymi za granicą. Z.p. opiekowały się przesiedleńcami rozproszonymi po schroniskach i kwaterach pryw., m.in. udzielały zapomóg, głównie ze środków uzyskanych z podatków wymierzonych zamożniejszym na rzecz głodujących i ze środków pochodzących od organizacji samopomocowych (ŻSS); te ostatnie organizowały schroniska dla uchodźców i garkuchnie. Od listopada 1941 sprawy z.p. znalazły się w gestii Judenratu, przy którym utworzono Sekcję Opieki nad Uchodźcami. Reorganizacja ta nie przyniosła jednak poprawy sytuacji. Z.p. starały się utrzymać kontakt, zwykle korespondencyjny, z osobami pochodzącymi z tej samej miejscowości, a znajdującymi się w innych gettach, w miarę możliwości udzielając im – na ogół także za pośrednictwem poczty – zapomóg finansowych i rzeczowych; np. najbardziej czynne Ziomkostwo Płockie opiekowało się komitetami płocczan na prowincji, Ziomkostwu z Nowego Dworu, Płońska, Zakroczymia i innych okolicznych miejscowości udało się sprowadzić do Warszawy ok. 2 tys. krajan przebywających w jednym z obozów pracy. PS
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.