parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
zwany – od tytułu swego dzieła – Eleazarem Rokeachem (ok. 1165 [1176?] Metz? Spira? Moguncja? – 1230 [1238] Wormacja) – kabalista, halachista, talmudysta, nauczyciel i poeta; jeden z twórców nurtu kabały chasydów nadreńskich. Był najwybitniejszym uczniem Jehudy he-Chasida. Stracił całą rodzinę w wyniku napaści krzyżowców na swój dom w Wormacji w 1196 (por. krucjaty). Od 1201 był znanym ze swej erudycji rabinem w tym mieście; cieszył się wielkim szacunkiem i poważaniem. Położył podwaliny pod kabalistykę żydowską w Niemczech, nawiązującą do okultyzmu gaonów babilońskich, która miała charakter praktyczny (tzw. kabała praktyczna, opierająca się m.in. na systemie cudownych liczb i liter; por. gematria; notarikon); tajemnice istnienia tłumaczył poprzez zastosowanie tego właśnie systemu w mistycznej księdze Sode(j) razaj(j)a (hebr., Tajemnica tajemnic). E. jest autorem licznych, bardzo popularnych w świecie żydowskim dzieł, m.in.: Sefer ha-Rokeach – zbioru przepisów dotyczących świąt, potraw i pokuty, przestrzeganych przez Żydów aszkenazyjskich, dzięki któremu rozciągnął wpływ kabały na życie codzienne Żydów; Ateret ha-Szem – dzieła etyczne (zachowało się w bibliotece watykańskiej); More chat(t)aim (lub Seder ha-kaparot) – pracy o pokucie i wyznaniu grzechów; Taame(j) we-sodot ha-t(e)fil(l)a – dzieła poświęconego modlitwom; oraz licznych komentarzy do Biblii (np. Sefer ha-Kawod), Talmudu i dzieł kabalistycznych, a także kazań i poezji liturgicznych. Interesował się też astronomią. Był autorem jednej z pełniejszych instrukcji dotyczących stworzenia golema, którą zawarł w swym Komentarzu do Księgi Stworzenia (Perusz al-Sefer Jecira; wyd. na ziemiach pol. w 1889 w Przemyślu).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.