parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(jid. taare-sztibł) – budynek na terenie cmentarza żydowskiego, w którym m.in. odbywała się ceremonia tahary. Rytualne obmywanie zwłok pierwotnie miało miejsce w domu zmarłego. Przy cmentarzach znajdowały się jedynie pomieszczenia dla stróża czy grabarza; budynki te nie posiadały okien od strony cmentarza, co osłaniało je od rytualnej nieczystości (czystość rytualna). Od czasu gdy ceremonię tahary przeniesiono na cmentarz, d.p. zaczęto dzielić zazwyczaj na trzy części: izbę do mycia zwłok, poczekalnię dla członków konduktu (orszak pogrzebowy) i pomieszczenia (z oddzielnym wejściem) przeznaczone na potrzeby służby cmentarnej. D.p. zazwyczaj były niewielkimi, parterowymi, trzyizbowymi budynkami. W dużych i bogatych gminach żydowskich powstawały wielkie budowle, w których poczekalnia stawała się dużą salą modlitewną, gdzie uczestnicy pogrzebu oczekiwali na rytualne obmycie zwłok. W sali, w której odbywała się tahara, instalowano łoża do obmywania zwłok, ze specjalnymi urządzeniami, służącymi do ich obracania, umieszczano też piec do podgrzewania wody i urządzenie do odprowadzania nieczystości. Z czasem, pomieszczenie dla służby cmentarnej zamieniło się w biuro administracyjne gminy. Na terenie Polski zachowało się ok. 50 d.p., które w większości są w ruinie lub zostały przebudowane na domy mieszkalne. Najbardziej interesujące znajdują się w: Krakowie, Łodzi, Gliwicach i Wałbrzychu.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.