parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(grec. Aristobulos = wspaniały doradca) (ok. 100-49 p.n.e. Rzym) – król Judei, który panował w 67-63 p.n.e., ostatni niezależny władca z dynastii hasmonejskiej ( Hasmoneusze); młodszy syn Aleksandra Janneusza i Aleksandry Salome; brat Jana Hyrkana II. Pod koniec życia matki usiłował – z pomocą saduceuszy – podporządkować sobie całe państwo i uniemożliwić bratu objęcie władzy. Po śmierci Aleksandry Salome wypowiedział wojnę Hyrkanowi, pokonując go następnie w bitwie pod Jerycho i zmuszając do rezygnacji z tronu. Na podstawie zawartego układu, A. otrzymał władzę świecką i kapłańską, zaś Hyrkan zachował swoje dochody. Wskutek intryg Antypatra, idumejskiego doradcy Hyrkana, Nabatejczycy pod wodzą Aretasa II zaatakowali wojska A. i zmusili go do odwrotu. A. schronił się w Jerozolimie, której bronił później przed wojskami Hyrkana i Aretasa. W 63 p.n.e., wraz z Hyrkanem, wysłał poselstwo do Pompejusza, domagając się rozstrzygnięcia ich sporu. Pompejusz nie zajął stanowiska w tej sprawie, ale – obawiając się, że A. wznieci bunt przeciwko Rzymowi – zażądał od niego poddania wszystkich twierdz w Judei. A. zgodził się, lecz jego stronnicy w Jerozolimie byli zdecydowani stawić zbrojny opór rzym. wojskom. Pompejusz zajął Jerozolimę i całą Judeę, co oznaczało koniec niezawisłych rządów Hasmoneuszy. A. wraz z synami dostał się do niewoli i został wywieziony do Rzymu. W 56 p.n.e. uciekł z więzienia; przybywszy do Palestyny podjął próbę wzniecenia buntu. Został ujęty i ponownie odesłany do Rzymu. Uwolnił go Juliusz Cezar w 49 p.n.e., zamierzając wysłać na czele legionów do Syrii, by walczył z Pompejuszem. A. zginął otruty, prawdopodobnie przez Antypatra, zwolennika Pompejusza.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.