parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseud. Jowialski, Tomasz Pokrzywa (1875 Tarnów – 1934 Kraków) – dziennikarz, działacz polityczny, historyk. Po ukończeniu gimnazjum w Tarnowie podjął działalność w tamtejszych organizacjach społeczno-politycznych, tj. w Lidze Narodowej, „Orle Białym” i w „Sile”. W 1892 rozpoczął studia w Krakowie, lecz wkrótce (1903) został relegowany z UJ za działalność w krakowskiej „Sile”. Od 1892 działał w PPSD, oddelegowany do pracy agitacyjnej w Nowym Sączu i Tarnowie. W 1895-1904 redagował organ studentów – socjalistów pn. „Zjednoczenie”; w 1897-1898 pełnił funkcję sekretarza Komitetu Wykonawczego PPSD. Był inicjatorem zmiany nazwy tej partii z Galicyjska Partia Socjaldemokratyczna na PPSD (1897). W redakcji organu partii, jakim było czasopismo „Naprzód”, pracował od 1894. Redagował je od 1898 i z tej racji wszedł do Zarządu PPSD (1904-1919). Był zdecydowanym przeciwnikiem odrębności żydowskiego ruchu socjaldemokratycznego, konsekwentnie potępiającym tzw. przejawy separatyzmu. W 1896 zasłynął polemiką z R. Luksemburg nt. stosunku socjalistów do kwestii narodowościowej, prowadzoną na łamach niemieckiego „Die Neue Zeit”. W 1908 artykułami w „Naprzodzie” zdemaskował agentkę carskiej Ochrany, studentkę medycyny, Janinę Borowską; rok później wypowiedział się także w podobnej sprawie, dotyczącej Stanisława Brzozowskiego. W tym czasie pod pseudonimem Jowialski pisywał satyry w krakowskim piśmie „Hrabia Wojtek”, nieco później podjął współpracę z lwowskim „Szczutkiem”. Pod pseudonimem Tomasz Pokrzywa pisywał do „Jedności Robotniczej” i „Przedświtu”, wydawanych przez Frakcję Rewolucyjną PPS. W 1914 wstąpił do Legionów Polskich. Był ranny w bitwie pod Kirlibabą. Uznany za inwalidę, powrócił do działalności politycznej. W 1920 ponownie podjął funkcję redaktora naczelnego „Naprzodu” oraz działał we władzach nacz. zjednoczonego PPS i w zarządzie Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego. Był zwolennikiem prawego skrzydła tej partii. W 1921-1930 zasiadał także w Radzie Miejskiej Krakowa. Był przeciwnikiem Piłsudskiego i obozu sanacyjnego. Wydał kilka prac hist.; m.in. Historia socjalizmu w Galicji i na Śląsku Cieszyńskim (1846-1882) (t. 1, Kraków 1933), Rewolucja w Galicji w r. 1848 (Kraków 1908), Stanisław Wyspiański (Kraków 1908); był też wydawcą zbioru pieśni rewolucyjnych Lutnia robotnicza (Kraków 1908). Pisał też recenzje literackie i teatralne. Po śmierci został odznaczony Krzyżem Niepodległości.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.