parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
akty prawne dotyczące ludności żydowskiej, wydane przez cesarza Austrii, Józefa II. Pierwszy edykt tolerancyjny (niem. Toleranzpatent) pochodził z 2 I 1782 i dotyczył Żydów z Wiednia i Dolnej Austrii; w następnych latach wydano kolejne akty dla innych części monarchii (dla Galicji w 1785 i 1789). Zgodnie z duchem oświeconego absolutyzmu, reformy cesarskie miały zmniejszyć izolację ludności żydowskiej, ułatwić jej dostęp do wykształcenia świeckiego, a przez to uczynić bardziej użyteczną dla państwa. W tym celu, w 1784-1785, usunięto Żydów od dzierżaw gruntów, karczem, browarów, propinacji oraz od kilku innych sfer działalności gospodarczej, a ułatwiono im zakładanie gospodarstw rolnych. Jednak uprawianie ziemi nie stanowiło alternatywy dla Żydów w stosunku do dotychczasowych środków utrzymania (według niektórych ocen, utraciła je trzecia część Żydów w Galicji), toteż owe regulacje prawne w efekcie przyniosły masowy odpływ ludności żydowskiej do miast i powiększenie liczby ubogich. Serię aktów prawnych dotyczących poszczególnych sfer życia (np. prawa z maja 1785, ograniczające samorząd żydowski, które m.in. zakazywały Żydom sprawowania sądów gminnych i rabinackich) podsumował patent tolerancyjny z 17 V 1789 (niem. Die josephinische Judenordnung). Na jego mocy likwidowano dotychczasowe formy samorządu żydowskiego (w miejsce dotychczasowych kahałów powołano gminy wyznaniowe; 141 w Galicji i 2 na Bukowinie), oddzielne sądownictwo dla Żydów, wprowadzono natomiast ułatwienia dotyczące handlu, rzemiosła, przemysłu, nabywania nieruchomości, studiów uniwersyteckich, oraz zliberalizowano stosunek prawa państwowego do ślubów i rozwodów religijnych (w stosunku do praw wydanych w 1773 przez cesarzową Marię Teresę). W 1787 nakazano Żydom przyjąć niemieckie nazwiska rodowe oraz wprowadzono przymus szkolny dla młodzieży. Rok później wprowadzono obowiązek służby wojskowej. Mimo że j.r. zawierały elementy liberalizujące sytuację prawną Żydów, zwłaszcza patent tolerancyjny z 1789, oraz zniesienie części tzw. podatków żydowskich, to jednak nadal byli oni obciążeni specjalnymi świadczeniami (np. taksami od zawieranych małżeństw, oraz – od 1784 – podatkiem od mięsa koszernego). W istocie, Józef II był niechętnie usposobiony wobec Żydów, jego reformy zmierzały do ich asymilacji, a właściwie – germanizacji, zwanej przez ówczesnych „niemieckim chrztem”. Nie cieszyły się też one zrozumieniem warstw rządzących, toteż po śmierci Józefa II znaczna część liberalnych reform uległa likwidacji, a na Żydów zaczęto nakładać nowe podatki, m.in. osławione „świeczkowe” (1797).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.