parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1882 Stawiska k. Łomży – 1961 Bruksela [Antwerpia?]) – najwybitniejszy szachista w dziejach tej dyscypliny w Polsce, zwycięzca wielu turniejów międzynarodowych. Pochodził z biednej rodziny ortodoksyjnej. Jego ojciec zmarł przed narodzeniem syna. Wychowywali go dziadkowie, którzy pragnęli, by został rabinem. Zasady gry w szachy poznał pod koniec nauki w chederze i porzucił dla niej rozpoczęte studia w jesziwie w Białymstoku. Mieszkając w Lublinie, grywał ze znanym korespondencyjnym szachistą, G. Bartoszewiczem. Umiejętności szachowe rozwinął w Łodzi, w Łódzkim Towarzystwie Zwolenników Gry Szachowej (ŁTZGS), najsilniejszym ośrodku szachowym w Cesarstwie Rosyjskim, pod opieką i kierunkiem H. Salwe (którego pokonał w 1904 na spotkaniu o mistrzostwo Łodzi). Na skalę międzynarodową debiutował w turnieju mistrzowskim w Barmen (1905), gdzie zdobył pierwszą nagrodę, do spółki z Czechem, O. Durasem, i tytuł mistrza; arcymistrz w 1907-1910 (Karlsbad, Wiedeń, Praga, Petersburg, Warszawa); Mistrz Polski z 1927, groźny rywal Emanuela Laskera i Jose Raoula Capablanki, znany jako mistrz gry końcowej. Zwycięzca dwudziestu turniejów międzynarodowych (m.in. pięciu silnie obsadzonych turniejów w San Sebastian, Piszczarach, Wrocławiu, Warszawie, Wilnie – w 1912, nazwanym „rokiem Rubinsteina”), a także w Petersburgu w 1909, gdzie pokonał Laskera – ówczesnego mistrza świata. Od 1910 mieszkał w Warszawie; otrzymywał stałą pensję, wyznaczoną przez Warszawskie Towarzystwo Zwolenników Gry Szachowej (nadal jednak reprezentował ŁTZGS). Błyskotliwa kariera R. przypadła na 1905-1930, jednak po 1918 notował już nieco słabsze wyniki. Wybuch I wojny światowej zniweczył jego szanse na tytuł mistrza świata, w zaplanowanym na wrzesień 1914 pojedynku z Laskerem, oraz pozbawił wszystkich oszczędności. Brak mecenasa uniemożliwił mu podjęcie starań o ubieganie się o mistrzostwo świata. Swe uprawnienia przelał na Capablankę, który zdobył ów tytuł w 1921. W 1926 wyjechał do Berlina, a potem zamieszkał na stałe w Belgii, zachowując polskie obywatelstwo; bronił barw Polski w Olimpiadach Szachowych w 1930 (Polska zajęła I miejsce) i 1931 (II lokata). W 1930 był też autorem najlepszego rezultatu wśród polskich zawodników, grając na I szachownicy. Po 1931 szachista popadł w rozstrój nerwowy (prawdopodobnie depresja, spowodowana nadmierną eksploatacją psychiki licznymi grami turniejowymi i publicznymi występami) i wycofał się z gry. Jego leczenie finasował specjalny fundusz, założony pod patronatem Federation Internationale des Echecs (tzw. Fundusz Rubinsteina, wspierany także z Polski). W czasie II wojny światowej R. ukrywano w szpitalu „Titeca” w Brukseli. W 1950 reaktywowano „Fundusz Rubinsteina” (tym razem nie wspierany przez polskie władze). R. zmarł w zapomnieniu w brukselskim domu starców. Wedle innych danych, miał zakończyć życie w Antwerpii. (Zob. też Międzynarodowy Turniej Szachowy im. Akiby Rubinsteina w Polanicy)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.