parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1864 Drohobycz – 1940 Sachsenhausen) – bizantynista, znawca literatury gnomologicznej i patrologii, działacz społeczny. Pochodził z drobnomieszczańskiej rodziny – był synem urzędnika bankowego, a zarazem hebraisty. Studiował w Lipsku i Dreźnie (1882-1883) oraz w Wiedniu (doktorat z filozofii otrzymał w 1885). Habilitację i docenturę uzyskał na uniwersytecie lwowskim w 1889, a tytuł profesora nadzwyczajnego – w 1892; profesora zwyczajnego – w 1897, profesora honorowego – w 1935. Prowadził wykłady z bizantynistyki i hellenistyki na UJ (1889-1935). Od 1893 był członkiem-korespondentem i członkiem AU, potem PAU, a od 1902 – przewodniczącym Komisji Filologicznej PAU (1927-1940). W 1904-1905 był dziekanem Wydziału Filozoficznego. Od 1889 do 1935 wykładał jednocześnie bizantynistykę i hellenistykę. W 1918 przyznano mu tytuł doctora honoris causa UJ. W 1905-1919 był delegatem UJ do Rady Szkolnej Krajowej, a w 1916-1935 – dyrektorem Komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli szkół średnich. W 1907 – z ramienia Rady – organizował Żydowski Instytut Teologiczny we Lwowie ( Zakład dla Kształcenia Nauczycieli Religii Mojżeszowej we Lwowie), ostro krytykowany przez środowiska ortodok. i syjonistyczne. Swój bogaty księgozbiór ofiarował Bibliotece Jagiellońskiej. Po wybuchu wojny został aresztowany przez Niemców; był więziony w Krakowie, Wrocławiu i Sachsenhausen, gdzie też został zamordowany. Jego symboliczny grób znajduje się na cmentarzu żydowskim w Krakowie. S. uważany był za jednego z najwybitniejszych bizantynistów na świecie, ze względu na to, że przyczynił się do unowocześnienia metodologii badań w tej dziedzinie. Wykształcił plejadę uczonych polskich. Prowadził badania nad krytycznym wydaniem Antologii Palatyńskiej i Antologii Planudejskiej i krytyczno-egzegetycznej literatury greckiej i bizantyńskiej. Badał i był wydawcą spuścizny Ojców Kapadockich z IV w., a przez ostatnie 30 lat życia – Grzegorza z Nazjanzu. Redagował Meletemata Patristica (1927-1933). Wydał: 111 gnom Menandra (1891); Curae Menandreae (1893); Epitat na Sklerajnę M. Psellosa (1891) i Bajki Ezopa (1894). Badał genezę przysłów polskich. Ważniejsze jego prace to: Beiträge zu den Fragmenten des Aristophanes (1886); Meletemata Graeca (1886); Analecta Photiana (1893); Dilucidationes Aesopiae (1894); Fabularum Aesopiarum sylloge (1894); De Georgii Pisidae fragmentis a Suida servatis (1899); Observationes in Georgii Pisidae carmina historica. Appendix metrica (1900); De cornicula Horatiana (1935); Quaestiones paroemiographicae (1936); Uwagi paremiograficzne do pism Mikołaja Reja (1937).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.