parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1890 Kraków – 1966 South Godstone, Anglia) – malarz, grafik, rzeźbiarz, scenograf, publicysta i krytyk artystyczny. Uczył się w krakowskiej ASP (1908-1910), Kunstgewerbeschule w Wiedniu (1910-1913), w akademii w Monachium (1913); równocześnie studiował prawo na UJ i na uniwersytecie wiedeńskim. Był członkiem awangardowych grup artystycznych: „Formiści”, „Awangarda”, „Grupa Dziesięciu”, „Nowa Generacja”, „Muza”, „Zwornik”, „Cercle des Artistes Polonais”, „London Group”. Lata I wojny światowej spędził w Warszawie, gdzie służył w wydziale prasowym armii austriackiej. Debiutował w 1916 na Wystawie na rzecz Towarzystwa Ochron dla Dzieci Wyznania Mojżeszowego. W 1917 wstąpił do organizacji PPS. Po wojnie przeniósł się do Krakowa, a w latach 20. mieszkał we Francji. Pod koniec lat 20. i w latach 30. podróżował do Włoch i Hiszpanii. W Krakowie mieszkał w 1930-1938. Uczył w Wolnej Szkole Malarstwa i Rysunku im. Ludwiki Mehofferowej, współpracował z teatrem Cricot, wystawiał z grupą artystyczną „Zwornik”, był redaktorem naczelnym „Głosu Plastyków” (1932-1933). W 1937 w kościele ewangelickim przyjął chrzest, a w roku następnym przeniósł się do Warszawy. Wystawiał w Warszawie (1918/1919, 1921, 1922), Krakowie (1921), Lwowie (1921). Publikował w piśmie artystycznym „Ringen” (jid., Kręgi), krakowskiej „Zwrotnicy”. Wojna zastała go w Londynie. Po powrocie do Polski, w 1949-1950, prowadził zajęcia na ASP w Krakowie. W początkowej fazie twórczości G. był formistą, zajmował się też rzeźbą. W latach 30. stał się jednym z czołowych kolorystów polskich. Główną ideą jego twórczości było zagadnienie postrzegania przedmiotu, kształtowania przestrzeni obrazu za pomocą zestawiania kontrastowych plam, tworzenie wewnętrznej, malarskiej wizji świata. Jego płótna cechuje lekki, szkicowy rysunek, świetliste, rozbielone barwy, kładzione drobnymi kreskami. Po II wojnie światowej nadal pozostał w kręgu kolorystów, ale jego obrazy stały się syntetyczne, monumentalne, z dominacją ciemnych, grubo kładzionych barw i ze zbrużdżoną fakturą. Malował pejzaże (także przemysłowe), portrety, martwe natury, akty; sięgał do tematyki żydowskiej ( Esterka, Ahaswer, Rachela przy studni, Żydowski robotnik, Bezrobotni żydowscy tragarze, Stolarnia żydowska), społecznej; niekiedy podejmował tematy związane z wojną ( Polski tryptyk wojenny). Zajmował się także litografią (teka wyd. w 1923 Miłość na ulicy [L'Amour dans la rue]). Artysta wystawiał swoje prace w Warszawie (TZSP, IPS), Krakowie (TPSP), Poznaniu, Londynie.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.