parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1894 Lwów – 1963 Paryż) – malarz, rzeźbiarz; członek grupy „Plastycy Nowocześni” i Związku Zawodowego Polskich Artystów Plastyków we Lwowie. Ukończył szkołę realną we Lwowie. Studiował w Königliche Akademie der bildenden Künste w Monachium (1913-1914). Po wybuchu I wojny światowej został zmobilizowany do armii austriackiej; dostał się do rosyjskiej niewoli; został zesłany na Sybir. Po powrocie, kontynuował studia w krakowskiej ASP u T. Axentowicza (1921-1923) oraz u Aleksandra Archipenki w Berlinie. Debiutował w 1922 na wystawie Koła Miłośników Sztuki Żydowskiej we Lwowie i na IV Wystawie Sztuki Żydowskiej w Warszawie. Od 1923 mieszkał w Paryżu, gdzie regularnie wystawiał swoje prace na Salonie Niezależnych oraz na Salonach Jesiennym i Tuileryjskim. Brał również udział w życiu artystycznym w Polsce; nadal wystawiał we Lwowie (wystawy indywidualne, 1931, 1932). Jego twórczość najbliższa jest sztuce kręgu École de Paris. W malarstwie A. największą rolę odgrywał kolor; artysta stosował uproszczoną formę, charakteryzując przedmioty niemal wyłącznie barwą i fakturą. Malował pejzaże, martwe natury, portrety i kompozycje figuralne, w których często pojawiają się postacie mitologiczne i biblijne (Jeźdźcy Apokalipsy, Miłosierny Samarytanin, Trzy Gracje).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.