parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1895 Tuszyn k. Łodzi – 1949 Aldbourne k. Londynu) – malarz, grafik, ilustrator, krytyk artystyczny; członek grup artystycznych: „Jung Idysz”, „Das Junge Rheinland” (Düsseldorf), „Gruppe Progressiver Künstler” (Kolonia). Pochodził z rodziny chasydzkiej; zamierzał zostać rabinem. W 1912 wyjechał do Belgradu, gdzie uczył się zawodu grawera u swego wuja. W 1913 przeniósł się do rodzeństwa w Barmen (Nadrenia); w 1916-1918 studiował w tamtejszej Kunstgewerbeschule, mieszkając w pobliskim Düsseldorfie. Potem zamieszkał w Łodzi, gdzie w 1918 debiutował na wystawie Stowarzyszenia Artystów i Zwolenników Sztuk Pięknych. W środowisku łódzkich artystów stał się od razu postacią pierwszoplanową. Związał się z awangardową grupą literacko-artystyczną „Jung Idysz”. Z tego okresu pochodzą m.in. jego Trzy Marie i Zmartwychwstanie. Na początku lat 30. A. był nauczycielem w akademii sztuki w Düsseldorfie. Później mieszkał w Paryżu, a w 1935-1937 – w Warszawie. Miał dużą, retrospektywną wystawę w Warszawie i Łodzi. Artysta zachował szacunek i życzliwe zainteresowanie dla tradycji żydowskiej, szczególnie dla chasydyzmu; w przebraniu chasydzkim odwiedzał żydowskie miasteczka, nawiązywał kontakt z miejscową ludnością. W 1936 warszawska wytwórnia „Kinor” powierzyła mu kierownictwo artystyczne oraz scenografię filmu Ał chejt (jid., Za grzech). W 1940, jako ochotnik, zgłosił się do armii polskiej we Francji; po wkroczeniu Niemców został ewakuowany do Anglii i zdemobilizowany z powodu choroby serca. Mieszkał w Glasgow i Londynie. Wczesna twórczość A. związana jest z symbolizmem Marca Chagalla oraz ekspresjonizmem niemieckim. Artysta sięgał wtedy najczęściej do tematyki czerpanej z folkloru żydowskiego (Błogosławieństwo Baal Szem Towa, Ostatnia godzina rabiego Eleazara). W późniejszych latach związał się z nurtem awangardy, największy wpływ na jego twórczość wywarła sztuka Pabla Picassa i Paula Klee. Uległ fascynacji kubizmem i abstrakcją. Po 1940 wypracował własny styl; tworzył intelektualne, pełne melancholii kompozycje w zharmonizowanej, jednej gamie barwnej, budowanej z płaskich form i plam obwiedzionych czarnym, grubym konturem (Czerwona martwa natura), podejmował także tematy związane z martyrologią Żydów (Treblinka). Zajmował się także rysunkiem, grafiką, malował akwarelą. W 1985 w Stadtliche Kunsthalle w Düsseldorfie zorganizowano wystawę twórczości artysty (Adler Jankiel 1895-1949), pokazywaną następnie w Kolonii, w Tel Aviv Museum w Izraelu oraz w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.