parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(1901 Bezwodne koło Wołkowyska -1959 Nowy Jork) – prawnik; syn administratora majątku ziemskiego. Studiował ligwistykę, filozofię i prawo na UJK oraz w Niemczech, Francji i we Włoszech. Osiadł na stałe w Warszawie. Współpracował z serią Jidisze Jurisze Bibliotek (jid., Żydowska Biblioteka Prawna), dla której opracował: Di organizacje fun di jidisze kehiłes (jid., Organizacja gmin żydowskich, 1928) oraz Dos industrie-gezec un di statuten fun di cechen un fun di gezełn-sekcjes... (Kwestia industrializacji a statuty cechów i sekcji czeladniczych…, 1929). W 1927 został sekretarzem Sądu Apelacyjnego. Pracował także w Instytucie Kryminologii Wolnej Wszechnicy Polskiej. Był specjalistą w dziedzinie prawa karnego, w tym jego funkcjonowania w państwach totalitarnych (opublikował między innymi Kodeks karny Rosji Sowieckiej, 1928; Kodeks karny faszystowski, 1929). Interesował się problemem zbrodni masowych oraz prześladowaniami mniejszości narodowych. Zabiegał o nieuznawanie suwerenności państw w tym przedmiocie oraz ściganie tych przestępstw na arenie międzynarodowej; między innymi podczas konferencji Komisji Prawnej Ligi Narodów w Madrycie w 1933 wygłosił referat poświęcony tego typu zagrożeniom: terroryzmowi, prześladowaniom zbiorowym (aktom barbarzyństwa), niszczeniu obiektów sztuki i kultury (wandalizmowi), prowokowaniu katastrof i przerywaniu komunikacji międzynarodowej, pod czym musiał opuścić posadę w sądownictwie. W 1939 brał udział w obronie Warszawy. Na początku okupacji niemieckiej uciekł do Wilna, skąd przedostał się do Szwecji (wykładał na sztokholmskim uniwersytecie) i tam w 1941 otrzymał zgodę na wyjazd do Stanów Zjednoczonych, gdzie dotarł przez Syberię i Japonię. Wykładał między innymi na Duke University i Yale University. W 1944 opublikował książkę Axis Rule in Occupied Europe, Laws of Occupation – Annalysis of Government, Proposals and Redress, w której wprowadził termin genocide (angielski, ludobójstwo). Później jego aktywność skupiła się na problemie karania i ścigania zbrodni ludobójstwa (między innymi był konsultantem przedstawiciela Stanów Zjednoczonych w Międzynarodowym Trybunale w Norymberdze oraz w sekcji zbrodni wojennych w dowództwie amerykańskim w Niemczech). Niemal bez reszty poświęcił się zabiegom o ustanowienie międzynarodowego prawodawstwa o „zbrodniach przeciwko ludzkości”, m. in. w różnych agendach Organizacji Narodów Zjednoczonych walczył o wydanie Konwencji o zapobieganiu i karaniu zbrodni ludobójstwa (jej uchwalenie – 1948; wejście w życie po ratyfikacji przez 25 krajów – 1951; obecnie jest ratyfikowana przez 140 krajów).
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.