parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
pseud. H. Walecki (1877 Warszawa – po 1937 Związek Radziecki) – działacz ruchu robotniczego. Pochodził z zamożnej, zasymilowanej rodziny Żydów warszawskich. W 1893 ukończył Gimnazjum im. W. Górskiego, następnie studiował na uniwersytecie w Gandawie (kierunek matematyczno-fizyczny). Tytuł doktora uzyskał w 1898. Od 1895 działał w belgijskim ruchu robotniczym; mniej więcej w tym samym czasie zaczął współpracować ze Związkiem Zagranicznym Socjalistów Polskich i PPS (z zaboru pruskiego i z Królestwa Polskiego); pisywał do wielu pism socjalistycznych (m.in. do „Przedświtu” i „Robotnika”). Do Warszawy powrócił w 1898 i podjął ścisłą współpracę z PPS. W 1898 zaczął ukazywać się organ tej partii w języku jidysz „Der Arbeter” (Robotnik), pod red. H., oraz inne wydawnictwa PPS, skierowane do Żydów. W 1899-1901 więziony był w X pawilonie Cytadeli Warszawskiej, potem zesłany na Sybir, skąd uciekł w 1902 i przedostał się do Szwajcarii. W październiku 1903 uczestniczył w konferencji Żydowskiej Organizacji PPS w Grodnie, podczas której podjęto decyzję o zwalczaniu syjonizmu. Podczas nielegalnego pobytu w Warszawie w 1905 wszedł w skład CK Robotniczego PPS, ponownie aresztowany i osadzony w X pawilonie Cytadeli, ponownie zbiegł z zesłania. W Cytadeli napisał ważką pracę W kwestii żydowskiej (Kraków 1907). Na IX (rozłamowym) zjeździe PPS w 1907 w Wiedniu wszedł do władz PPS-Lewicy, później redagował organ prasowy partii „Myśl Socjalistyczna”. Z ramienia partii uczestniczył we wszystkich kongresach II Międzynarodówki. Od 1914 współpracował także z SDKPiL, a po zjednoczeniu tejże z PPS-Lewicą w 1918, wszedł do KC KPRP. Aresztowany po raz kolejny w 1920, ponownie uciekł z więzienia i wyemigrował z Polski. Od 1921 działał w Międzynarodówce Komunistycznej, a od 1925 do 1937 pracował w aparacie tej organizacji. W 1928–1935 był zastępcą kierownika jej Sekretariatu do spraw bałkańskich partii komunistycznych, w związku z czym sporo pisywał, głównie na tematy bałkańskie. Aresztowany w Rosji w czerwcu 1937 padł ofiarą stalinowskiej czystki (rehabilitowany w 1956). Jego żona, Stefania Horowitz-Walecka (z domu Heryng; 1881–1937?), również była działaczką ruchu robotniczego i padła ofiarą tejże czystki. Ich syn, Stanisław Bielski-Walecki (1908–1953), inżynier lotnik, od 1926 przebywający w Związku Radzieckim, powrócił do Polski w 1947. Był pułkownikiem Ludowego Wojska Polskiego.
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.