Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Kulminacja wielkiej akcji likwidacyjnej miała miejsce 6–12 września 1942 r., w czasie tzw. kotła na Miłej. Niemcy wyznaczyli limit zatrudnienia na 32 tys. Wszyscy mieszkańcy getta mieli się stawić do „rejestracji” w rejonie ulic Niskiej i Miłej, na obszarze ograniczonym Smoczą, Gęsią, Zamenhofa, Szczęśliwą i pl. Parysowskim. „Kilkadziesiąt tysięcy osób zostało wtłoczonych do nielicznych ulic nowego ghetta i czekało na swój los. Ulice Miła, Niska, pl. Parysowski, Lubeckiego były wypełnione po brzegi tłumami mężczyzn, kobiet i dzieci” (ARG, t. 11, s. 354), pisali autorzy raportu Oneg Szabat o wielkiej akcji likwidacyjnej. „Nieprzebrane tłumy ciągnęły na tę wyznaczoną Golgotę, zdawałoby się ostatnią, by otoczone kordonem SS-manów, Łotyszów i szaulisów, dać się tym łatwiej wygarnąć na Umschlag w ciągu kilku dni nieustającej akcji”, opisywał Stefan Szpigielman (2020, s. 72).
Zarządcy szopów i gettowych instytucji wybranym pracowników rozdali tzw. numerki życia* (ARG, 11, s. 354). Pozostali, jeśli nie zdołali znaleźć kryjówki, zostali deportowani (Engelking, Leociak 2013, s. 745–746). Tylko 8 września wywieziono do Treblinki ponad 13 tys. osób (ARG, t. 11, s. 354). Wiele osób rozstrzelano na miejscu (ARG, t. 11, s. 355–356). Do Treblinki wywieziono także wszystkich chorych z gettowych szpitali (Engelking, Leociak 2013, s. 290-292, 298-301).
Wiele osób wciąż próbowało ukryć się w getcie i uniknąć selekcji w kotle. „Znikają ochotnicy na »wysiedlenie«. Ludność się chowa, gdzie tylko może: w piwnicach, skrytkach, opuszczonych domach, ruinach […]. Wśród rumowisk pozostało jeszcze wielu Żydów, którym udało się dzięki ukrywaniu się uniknąć wysłania do Treblinki” – pisano w raporcie Oneg Szabat „Likwidacja żydowskiej Warszawy” (ARG, t. 11, s. 355). Mietek Pachter opisywał poszukiwania Żydów, którzy nie stawili się w czasie kotła w oznaczonym miejscu: „Urządzali to bardzo pomy- słowo, ludzie mieli się stawić w ciągu 24-ech godzin, kto się znajdzie w godzinę później na terenie niewyznaczonym, będzie rozstrzelany. W ten sposób mogą przeplądrować cały teren ghetta, a ”kocioł” obstawili wachą i ludzie ci mieli pod gołym niebem przebywać, aż oni skończą swoje poszukiwania na pozostałych terenach. Dużo, dużo ludzi padło wtedy na miejscu, bo duża ilość nie zjawiła się na rozkaz, lecz schowali się w norach” (Pachter 2015, s. 126).
Ok. 32 tys. osób otrzymało pozwolenie na pozostanie w getcie, przeszło 50 tys. zostało wywiezionych do Treblinki.
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.