Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Przedwojenny szef Gminy Żydowskiej, Maurycy Mayzel, opuścił Warszawę na samym początku wojny, a 22 września 1939 r. jego stanowisko zajął inżynier Adam Czerniaków, dotychczas członek kierownictwa Gminy. Rada Żydowska została powołana 6 października, a jej prezesem pozostał Czerniaków. Sekretarzem Czerniakowa był Leon Tenenbaum (Tyszka), a sekretarką Tenenbauma: Janina Buchwald.
Warszawska Rada składała się z 24 członków, ale jej skład wielokrotnie się zmieniał (Engelking, Leociak 2013, 156–157).
Rada Żydowska w Warszawie została przez władze okupacyjne obarczona wieloma obowiązkami, a jej rola w życiu społeczności żydowskiej uległa znacznemu poszerzeniu względem przedwojennej Gminy Żydowskiej. W początkowym okresie swojej działalności RŻ przeprowadziła m.in. spis ludności żydowskiej. Członkowie Rady, szczególnie Czerniaków, starali się mediować z Niemcami stosującymi wobec Żydów zastraszanie i terror, np. po tzw. aferze Kotta. Już od października 1939 r. Rada została obarczona obowiązkiem dostarczania kontyngentów robotników żydowskich do pracy przymusowej – z czasem ten obszar działań Rady stawał się coraz większy.
Początkowo przy Judenracie działały komisje delegowane do zajmowania się różnymi kwestiami, z czasem rozwinęły się przy nich organy wykonawcze, zwane wydziałami, między które rozdzielono prace Rady. Wydziały miały swoich przewodniczących – w większości członków RŻ, w praktyce ich pracami zarządzali podporządkowani przewodniczącym kierownicy wydziałów (Adler 2018, 152). W 1941 r. struktura Judenratu rozrosła się do blisko 30 wydziałów, zajmujących się większością spraw mieszkańców dzielnicy żydowskiej (AŻIH, 221/11, k. 13).
Na łamach prasy komunistycznej oraz lewicowo-syjonistycznej wiele miejsca poświęcano działalności Rady Żydowskiej, przy czym lewica żydowska posługiwała się w tym kontekście podobnymi pojęciami. Podobnie jak nazizm był powszechnie traktowany jako wyraz spotęgowanych przez kryzys destrukcyjnych tendencji społeczeństwa kapitalistycznego, tak też rady żydowskie zwykle postrzegano jako namacalny wyraz analogicznej degeneracji żydowskich klas uprzywilejowanych.
Antagonizm między judenratami a ruchem oporu miał też wymiar polityczny, osobowościowy i częściowo również generacyjny – działacze rad żydowskich należeli zwykle do grupy „mieszczańskich” działaczy społecznych, którym obce były wszelkie formy radykalizmu. Postawę konspiracji żydowskiej w warszawskim getcie wobec Judenratu dobrze oddają okupacyjne zapiski Ringelbluma. Przykładowo w styczniu 1942 r. pisał on o „klasowym obliczu Gminy Żydowskiej”: „Okresy przełomu mają tę wadę, że niby reflektorem oświetlają to, co do chwili obecnej było ukryte. Zwierzęce oblicze żydowskiej burżuazji, jej charakter wyciskający ostatnie soki z ludzi jest bardzo wyraźnie widoczny w ostatnim okresie głodu. Cała [ich] robota jest jedną wielką, wołającą o pomstę do nieba, krzywdą wyrządzaną biedocie i gdyby był Bóg na tym świecie, to z hukiem zniszczyłby to gniazdo złej woli, hipokryzji i matactwa” (ARG, t. 29, 326).
Generalnie oskarżano Radę Żydowską w Warszawie, że niezależnie od postawy poszczególnych urzędników i samego Czerniakowa niejako systemowo służy ona interesom niemieckich władz okupacyjnych, ułatwiając im realizację polityki eksterminacyjnej. Co więcej, bezpośredni związek między piastowaniem stanowisk w Radzie i przywilejami wyłączania pewnych grup od obowiązujących zarządzeń (dot. przykładowo wysyłek do obozów pracy) wytworzył mechanizmy korupcyjne, przez co uprzywilejowanie socjalne, które miało być warunkiem pracy w instytucjach Rady, ulegało tylko wzmocnieniu kosztem mas ludności getta.
Pracownicy Rady Żydowskiej zostali wymienieni w pierwszym rozporządzeniu dotyczącym wysiedlenia jako grupa z niego zwolniona. 23 lipca część pracowników Rady zaangażowano przy prowadzeniu akcji, część z nich miała nosić opaski „Judenrat in Warschau – Umsiedlungsaktion” – celem miało być zabezpieczenie urzędników przed wywózką. Nie wiadomo, jak długo trwał udział pracowników RŻ w akcji (AŻIH, 302/121, 62; 302/129, 132; AŻIH, ARG II 116). W kolejnych tygodniach władze RŻ zmuszono do drastycznej redukcji zatrudnienia: 8–10 sierpnia Umsieglungskommando nakazało redukcję personelu RŻ (ARG, t. 33, 430). We wszystkich wydziałach i agendach RŻ (wliczając w to ŻTOS) pracowało wtedy 9030 osób. Na listę osób, które mogły pozostać w getcie, trafiło 4292 z nich. Około 7 tys. urzędników i członków ich rodzin, dotychczas chronionych przed wysiedleniem, miało stawić się do wysiedlenia – wielu z nich tego nie zrobiło (ARG, t. 12, 725–272).
15 sierpnia przyjęto też nowy, okrojony do 15 wydziałów schemat organizacyjny RŻ (ARG, t. 12, s. 730–733). Przewodniczącym Rady Żydowskiej od 23 lipca 1942 r. do końca istnienia tej instytucji był Marek Lichtenbaum*.
W listopadzie z ok. 6 tys. pracowników RŻ w jej szeregach pozostało ok. 3 tys. osób (wliczając w to wszystkich członków ŻSP, Zakładu Zaopatrywania oraz szpitali). W getcie szczątkowym strefa wpływów RŻ i jej instytucji ograniczała się przede wszystkim do getta centralnego, szopy miały własną administrację, system dystrybucji żywności itp. W końcu 1942 r. przeprowadzono kolejne uproszczenie struktury RŻ, skasowano kolejne referaty i wydziały (Szpigielman 2020, s. 301). Wielu członków Rady zginęło w trakcie akcji styczniowej.
Niektóre wydziały RŻ funkcjonowały aż do wybuchu powstania w getcie.
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.