Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Gordonia powstała w 1923 r. w Galicji jako młodzieżówka Światowej Syjonistycznej Partii Pracy Hitachdut, w opozycji do posługującej się marksistowskim językiem walki klas partii Poalej Syjon. Jej program, który Avihu Ronen określił jako „konstruktywny syjonizm” (Ronen 2021, 197), był silnie inspirowany ideami Aharona Dawida Gordona. Pełna nazwa organizacji to Ludowy Chalucowy Związek Młodzieży Gordonia (Histadrut Hanoar Haamamit Hachalucit Gordonia). Ruch był aktywny w Polsce, Rumunii i USA, a celem jego członków miała być emigracja do Palestyny i praca na roli. Jak piszą Piotr Laskowski i Sebastian Matuszewski: „Pierwsi chaluce związani z Gordonią przybyli do Palestyny w końcu lat dwudziestych. Centrum ich działalności stał się kibuc Hulda, w którym przez lata znajdowało się archiwum organizacji (dziś przeniesione do Yad Tabenkin). Silne związki łączyły Gordonię z najpotężniejszą organizacją ludzi pracy w żydowskiej Palestynie – federacją związkową Histadrut Haowdim. Od roku 1933 działacze Gordonii kształtowali ideowy i organizacyjny profil federacji kibuców Chawer Hakwucot” (ARG, t. 19, XXXV).
Początkowo najistotniejszym działaczem odpowiadającym za odbudowę struktur Gordonii był Icchak Zelcer. W późniejszym okresie, po przyjeździe do Warszawy Eliezera Gellera, to on, wraz z Natanem Eckiem, przejęli dowodzenie organizacją (ARG, t. 19, passim; Cukierman 2020, 60). Do Gordonii należało w getcie warszawskim ok. 200–300 osób (Cukierman 2020, 33; Ronen 2021, 234). Partia wydawała gazety konspiracyjne: „Słowo Młodych” (po polsku), „Ojsdojer” (w jidysz), opublikowała także broszurę Z problematyki ruchu w chwili obecnej (ARG, t. 19, 288–490).
Kibuc Gordonii w getcie warszawskim mieścił się na ul. Nalewki 23, na tej samej klatce schodowej, co kibuc Haszomer Hacair (Engelking, Gutman 2013, 214). Głównym łącznikiem Gordonii był jej przywódca, Eliezer Geller, ważną łączniczką była też Sara Erlichman „Sujka”. Geller jeździł m.in. do Zagłębia, Opatowa, Opoczna. Gordonia miała w trakcie wojny aktywne oddziały w Częstochowie, Łodzi, Radomiu, Lublinie oraz we Lwowie (ARG, t. 19, XXVI, 283, 330, 452–453; Lubetkin 1999, 50; Grupińska 2013, 88; Wiatr, 2020, 59). Geller cały czas dbał o utrzymanie szlaków emigracyjnych dla członków ruchu, którzy także w czasie wojny próbowali się przedostać do Mandatu Palestyny – najpewniej szlak organizacji wiódł przez Częstochowę i Zagłębie (ARG, t. 19, XXVII–XXVIII). Gordonia zorganizowała także farmy, na których ich członkowie, mimo wojny, mogli przygotowywać się do pracy w Palestynie. Farmy powstały w Łodzi oraz między Będzinem a Sosnowcem (ARG, t. 19, XXIX). W getcie dostosowano pracę wychowawczą Gordonii do warunków konspiracji. Wychowawcy dbali, by czas w organizacji dawał młodym ludziom wytchnienie od codziennych trudów, ale by nie rezygnowali z przedwojennego programu i jego syjonistycznego komponentu (ARG, t. 19, XXXIV).
W ramach ruchu Hechaluc działały w czasie wojny cztery organizacje młodzieżowe: Haszomer Hacair, Dror, Gordonia i Akiba. Każda z nich zachowywała autonomię, a struktury Hechaluc służyły koordynacji wspólnych działań, a także – w początkowym okresie – dystrybucji certyfikatów uprawniających do alii oraz rozdzielaniu pieniędzy. Komitetem Centralnym Hechaluc i Komisją Koordynacyjną kierowała Cywia Lubetkin, a sam Dror zajmował pozycję dominującą (ARG, t. 18, XXXV).
Kwestia rozdziału certyfikatów na wyjazd do Palestyny stanowiła w początkowym okresie wojny przedmiot konfliktów i wzajemnych pretensji między Haszomer Hacair a Drorem i Gordonią (słabszą pod względem liczby członków, ale silną wpływowymi działaczami w Szwajcarii – główny chalucowy emisariusz, Nathan Schwalb, był członkiem Gordonii). Szwajcarscy emisariusze próbowali niekiedy na odległość rozwiązywać konflikty między organizacjami chalucowymi w getcie warszawskim (ARG, t. 18, XXV; Ronen 2021, 216).
Wspólnota odniesień kulturowych, a także identyczne formy organizacyjne łączyły Haszomer Hacair z Gordonią, której twórca Pinchas Lubianiker (Lavon) należał zresztą wcześniej do Haszomer Hacair. Obie organizacje, pozostając świeckimi i socjalistycznymi, odwoływały się do Biblii jako źródła żydowskiej kultury, posługiwały się przede wszystkim językiem polskim i przyjęły strukturę ruchu skautowego. Bliskość wzmacniała datująca się jeszcze na lata przedwojenne wspólna niechęć do Kibucu Meuchad (federacji kibuców, z którą był związany wojenny Dror), wynikająca z jego dominacji nad szomrowym Kibucem Arci i gordonistyczną federacją Chawer Hakwucot. Haszomer Hacair i Gordonię dzieliły jednak zdecydowane różnice ideologiczne (ARG, t. 18, XXXVI). Pierwsza z organizacji skręcała coraz bardziej w lewo ku komunizmowi i fascynacji ZSRR, druga zaś pozostawała wierna koncepcjom swojego patrona ideowego Aharona Dawida Gordona. Przekładało się to na ogląd wojennej dynamiki: Gordonia zdecydowanie zajmowała stanowisko jednoznacznie proangielskie, a wobec bolszewizmu bezwzględnie krytyczne (ARG, t. 19, 430).
Prasa Gordonii wyraźnie opowiadała się za oporem przeciw Niemcom i uczestniczyła w formułowaniu idei oporu zbrojnego. W gordonistycznym „Słowie Młodych” już latem 1941 r. pojawiły się pierwsze wzmianki o „tysiącach ofiar” na zajętych przez Niemcy „terenach wschodnich” – nie precyzowano jednak jeszcze, że większość ofiar stanowią Żydzi. W marcu 1942 r. „Słowo Młodych” podało fałszywą wiadomość o oporze nowogródzkich Żydów, która miała fundamentalne znaczenie dla członków młodzieżowych ruchów syjonistycznych. Redaktorzy podkreślali, że „jedynie w Nowogródku wiedzieli Żydzi, jak można umierać z godnością, jak można własną śmierć okupić krwią ciemiężcy” (ARG, t. 19, 406). Nowogródek miał się stać przykładem dla Żydów i pokazać, że są oni zdolni do zemsty na Niemcach (Ferenc 2021, 357–364).
Gdy rozpoczęła się wielka akcja likwidacyjna, Geller i wraz z nim wielu członków Gordonii wyjechali z Warszawy i schronili się w innych gettach, gdzie organizacja posiadała struktury lokalne (Częstochowa, Kielce, Radom). Wrócili do Warszawy już po akcji, jesienią 1942 r. (Lubetkin 1999, 76, 89; Gutman 1993, 389). Gordonia przystąpiła do ŻOB, a Eliezer Geller został członkiem Komendy organizacji. Gordonia należała także do Żydowskiego Komitetu Koordynacyjnego. Bojowcy Gordonii wzięli udział w walkach w czasie akcji styczniowej (Gutman 1993, 422; Engelking, Leociak 2013, 779, 784), a potem w trakcie powstania w getcie. Oddziałem Gordonii dowodził Jakow Fajgenblat (Grupińska 2014, 175).
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.