Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Urodził się w Warszawie. Brak informacji na temat jego domu rodzinnego. Wiadomo jedynie, że od najmłodszych lat związany był z żydowskimi socjalistami. Około 1925 r. wstąpił do warszawskiego oddziału Cukunftu. Uczył się wówczas w szkole rzemieślniczej. Bardzo szybko został jednym z głównych działaczy warszawskiego oddziału organizacji, w tym jego kasjerem, a także przewodniczącym młodzieżówki na Powązkach. Tam też założył szkołę wieczorową dla młodych oraz bibliotekę. Nadzorował także działalność grupy Skifu. Poza tym przewodniczył Sekcji Młodzieżowej przy Związku Zawodowym Handlowców i Pracowników Biurowych, a także był członkiem kierownictwa szkół wieczorowych przy Krajowej Radzie (Doires bundistn 1956, 428; Hertz 1946, 522, 570).
Pod koniec lat 30. wziął ślub z cukunftystką z Powązek. Nie są znane jej personalia (Doires bundistn 1956, 429).
Po wybuchu II wojny światowej, tak jak wielu działaczy politycznych, Abrahamek początkowo opuścił Warszawę, pozostawiając w stolicy – według Mosze Kligsberga – ciężarną żonę (Doires bundistn 1956, 429). Szybko jednak powrócił do miasta. Podczas wojny mieszkał na ul. Gęsiej 13/51 (AYIVO, RG 1400 M9/155). Został członkiem podziemnego Centralnego Komitetu Cukunftu (In di jorn 1948, 330). Razem z Abraszą Blumem w imieniu Bundu działali w Żydowskiej Samopomocy Społecznej w getcie warszawskim. Jeszcze przed „Wielką Akcją” podczas wielu spotkań powtarzał cukunftowcom: „Nie chcemy umrzeć na kolanach” i już na początku 1942 r. nawoływał do organizowania powstania (Hertz 1946, 521, 570-571; Bereś, Burnetko 2008, 89). Podczas wielkiej akcji uważał, że najlepszą szansą na przeżycie jest ukrycie się na terenie getta. Sceptycznie podchodził do „fikcyjnych świadectw pracy”, które latem 1942 r. były rozdawane młodym (Meed 2003, 35).
Na początku września 1942 r. podczas „kotła” na ul. Miłej próbował ukryć się z żoną i swoją dwuletnią córeczką, którą schował w walizce, na terenie szopu Roericha na ul. Nowolipki 74, gdzie pracował. Inni ukrywający się tam Żydzi obawiali się, że płacz dziecka może zdradzić ich kryjówkę, zmusili więc Bortensztejnów do opuszczenia kryjówki. Razem z żoną i dzieckiem został złapany przez Niemców na ulicy. Podczas selekcji Abramek nie pokazał karty pracy, gdyż nie chciał rozstawać się z najbliższymi i dobrowolnie poszedł razem z nimi (Meed, 2003, 59–60).
Tak ostatnie spotkanie z nim na ul. Miłej 51, gdzie czekano na selekcję, opisał Bernard Goldstein: „Był tam Abramek Bortenstein, najaktywniejszy członek naszego ruchu młodzieżowego. Na plecach miał przywiązaną dużą walizkę z dziurami powybijanymi u góry i u dołu. W środku ukrył swoje dziecko. On także stał i czekał w męce. Przeszedłby? Czy przejdzie bezpiecznie ze swoim skarbem?” (Goldstein, 1961, 135 – tłum. M. Rusiniak-Karwat). Bortensztejnowie całą trójką zostali wywiezieni do Treblinki II.
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.