Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Jankl Gruszka był synem bundowca, który angażował synów i córki w działalność bundowskich organizacji. Młodszych (od 1926 r.) zapisywał do Skifu, a starszych do Cukunftu. W 1926 r. Jankl wstąpił właśnie do Skifu i został przewodniczącym koła organizacji. Należał do grona najaktywniejszych członków. Kiedy uczył się w szkole CISzO im. Władimiria Medema, zajmował się innymi dziećmi, dlatego traktowały go one jako swojego przywódcę. Podczas przedstawień grał zawsze jedną z głównych ról, a w trakcie spotkań był głównym mówcą. Kiedy więc w 1928 r. odbywał się Zjazd Cukunftu w Warszawie, to Jankl w imieniu Skifu przemawiał do uczestników Zjazdu. Następnie został jednym z najaktywniejszych cukunftowców w Warszawie i członkiem Warszawskiego Komitetu Cukunftu. Za swoją pracę i braterstwo był lubiany przez wszystkich działaczy. Po ukończeniu szkoły, tak jak jego ojciec, pracował w branży metalowej. Stąd należał do Związku Zawodowego Metalowców, gdzie pomagał zorganizować Sekcję Młodzieżową, której również został przewodniczącym.
Po wybuchu II wojny światowej Jankl, podobnie jak inni działacze, 6 września 1939 roku opuścił Warszawę. Znalazł się w Wilnie, gdzie pracował jako nocny stróż w Instytucie JIWO (Żydowski Instytut Naukowy). Po krótkim czasie, bo już w październiku 1939 roku, udał się w drogę powrotną do Warszawy jako emisariusz z informacjami od przedwojennego przywództwa Bundu, które przebywało wówczas w Wilnie. Po powrocie wstąpił do podziemnego Centralnego Komitetu Cukunftu oraz do Warszawskiego Komitetu młodzieżówki (Hertz 1946, 521; In di jorn 1948, 331). Należał do tej samej „piątki” Cukunftu co Alter Bas i prawdopodobnie Fejgele Peltel (po wojnie Władka Meed). Pracował z nimi przy przygotowywaniu i rozkolportowaniu podziemnej prasy wydawanej przez Cukunft. Z Władką, z którą się blisko się przyjaźnił, pomagał organizować nielegalne kółka młodzieżowe. Jak wspominała po latach Władka: „Jankiel prawie nie miał życia prywatnego. Zapalony działacz i gorliwy socjalista, poświęcał się z drobiazgową dokładnością każdemu zadaniu, jakie mu przydzielono. Żywił szczerą, niezachwianą wiarę w sprawiedliwość i człowieczeństwo. Był prawdziwym idealistą, a jego obraz rzeczywistości niejednokrotnie zniekształcała wizja tego, jak być powinno” (Meed 2003, 71).
W getcie pracował w fabryce szczotek. Mieszkał na ul. Nowolipki 70/48 i na ten adres miał wydany Ausweis. Na ten adres w maju 1941 r. otrzymał paczkę żywieniową z zagranicy (AYIVO, RG 1400 M9/155). Według spisu Żydów zamieszkałych w getcie mieszkał pod adresem: Nowolipie 70 (AŻIH, AJDC, 210/83, 19).
Kiedy w maju 1941 r. Bas został aresztowany przez gestapo, Centralny Komitet Bundu postanowił, że Gruszka musi się ukryć, ponieważ obawiano się, że przesłuchiwany wymieni nazwiska i adresy najbliższych współpracowników. Tym bardziej, że Bund otrzymał informację od Basa z Pawiaka, że gestapo podczas przesłuchań pyta się o Gruszkę (Celemeński 2000, 46–47). Początkowo ukrywał się pod adresem ul. Nowolipie 48/15 u Elbojgena. Potem został wysłany razem z Fejgele Peltel do Zamościa, aby przeczekać niebezpieczeństwo. Jak twierdził po latach Marek Edelman, w Zamościu wówczas było w miarę spokojnie i o wiele taniej niż w Warszawie. Został wywieziony tam samochodem. Po jakimś czasie powrócił z Władką do getta warszawskiego, ponieważ w Zamościu rozpoczęło się wysiedlanie z getta. Zamieszkał wówczas o Barucha Zyfermana (Edelman 2017, 53–55).
Podczas wielkiej akcji latem 1942 r. według Jakowa Celemenskiego dalej brał czynny udział w pracy konspiracyjnej (Celemeński 2000, 98). Wszedł wtedy w skład bundowskiej grupy bojowej [Hertz, 1946, 548]. Natomiast według Władki Meed Jankl wówczas „popadł w głęboką depresję, mimo że w jego naturze nigdy nie leżało, by koncentrować się na sobie i swoim własnym losie. Przygnębiony, wycieńczony i zobojętniały na wszystko, spędzał całe dnie w zamknięciu. Nie reagował na nic; dziwna, podobna śmierci apatia, zajęła miejsce ożywienia, jakim dawniej tryskał. Nie obchodziła go nawet praca – a miał zajęcie w fabryce szczotek, co w końcu dawało mu jakie takie zabezpieczenie. – Na co to całe borykanie się – powtarzał tylko. Przeczuwał śmierć i z rezygnacją czekał, by jego los się dopełnił” [Meed, 2003, 71].
Po rozpoczęciu wielkiej akcji aż do początku września 1942 roku współdzielił mieszkanie z Władką, Edzią Russ i Szlomo Pawem [Meed, 2003, 71–72, 78–79]. Podczas „kotła” znalazł się w domu na ul. Miłej 51, gdzie odbywała się selekcja. Stamtąd został zabrany i wywieziony do obozu zagłady Treblinka II [Goldstein, 1961, 135; Edelman, 2015, 43; Meed, 2003, 85].
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.