Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Gabriel Fryszdorf pochodził z religijnej rodziny z Warszawy. Ojciec Nuchim Fryszdorf był gabajem w bóżnicy w Warszawie. Matką była Łaja z domu Geber.
Gabriel przed II wojną światową należał do Skifu, a następnie do Cukunftu i bojówek tej ostatniej w Warszawie. Będąc w Cukunfcie, należał do Szkoły Referentów, był przewodniczącym koła Cukunftu, a także członkiem Komitetu Warszawskiego młodzieżówki. Uczył się początkowo w chederze, następnie w szkole na ul. Twardej 22, a potem na ul. Krochmalnej 36 w szkole CISzO im. Chmurnera. Po ukończeniu edukacji pracował jako sprzedawca. W tym czasie był aktywny w kierownictwie Sekcji Młodzieżowej przy Związku Zawodowym Kupców. W Cukunfcie odpowiadał za pracę kulturalną (Hertz 1946, 569–570). W pracy zawodowej i partyjnej wykorzystywał swój analityczny umysł, a także dokładność.
Po wybuchu II wojny światowej, razem z wieloma towarzyszami opuścił Warszawę, ale szybko powrócił do miasta i zaczął działać w podziemnym Cukunfcie. Pracował także w kuchni partyjnej przy ul. Krochmalnej 36, która była również miejscem podziemnej pracy organizacji bundowskich, a potem w kuchni na ul. Świętojerskiej 32, gdzie kierowniczką była Miriam Klepfisz. Tam pracował do Wielkiej Akcji – do 22 lipca 1942 roku (Kligsberg 1956, 396). „Gabryś” pomagał ukryć materiały partyjne przed zniszczeniem i zagładą. Mieszkał na ul. Gęsiej 33 (AŻIH, AJDC, 210/83, k. 19).
Po wielkiej akcji razem z żoną Chaną (Hanką) Kryształ-Fryszdorf, ps. Hanka (poślubił ją 10 V 1942), również członkinią Cukunftu i ŻOB-u, pracowali w szopie Roericha. Pracowało tam jeszcze około 20 cukunftowców (Kligsberg 1956, 396). W tym czasie razem z Jankiem Bilakiem i Jurkiem Błonesem zaczęli przygotowania do powstania.
Po powstaniu Żydowskiej Organizacji Bojowej stał się jej członkiem. Grupa bojowa, w której się znalazł, zakwaterowała się w mieszkaniu na ul. Nowolipie 56. W ramach swojej działalności, przy pomocy Michała Klepfisza, robili m.in. butelki z zapłonem. Zajmowali się aktami sabotażu, w tym podłożeniem miny na ul. Nowolipki 68 – dzięki czemu zabili kliku agentów gestapo; pozyskiwaniem funduszy dla ŻOB-u – ściągając kontrybucje (Kligsberg 1956, 396).
Gabryś brał udział w akcji 18 stycznia 1943 roku – był wśród skifistów, którzy podpalili fabrykę mebli (Edelman 1947, 9–10).
„Gdy w końcu lutego 1943 r. Niemcy wzywają do wyjazdu shop stolarski Hallmana, z przeszło 1000 robotników zgłasza się 25. W nocy dwie grupy bojowe śmiałym wypadem podpalają magazyny shopu (w akcji bierze udział tow. Fryszdorf)” (Edelman 2015, 49; patrz także: Meed 2003, 255).
Podczas powstania w getcie walczył na ul. Nowolipki 43 pod dowództwem Welwla Rozowskiego, którego był zastępcą. W dniu 1 maja w grupie około 30 osób wyszli kanałami na stronę „aryjską”. Początkowo ukryli się w domu na ul. Ogrodowej 28 (Kligsberg 1956, 396–397], skąd zostali wywiezieni do lasów w okolicach Łomianek, a stamtąd do lasów wyszkowskich. Tam walczył w partyzantce i był jednym z przywódców grupy. Gabryś stał się łącznikiem pomiędzy Warszawą a partyzantami.
Gabriel Fryszdorf zginął podczas walki z Niemcami 15 czerwca 1944 roku w drodze do Warszawy.
W styczniu 1946 roku jego ciało zostało ekshumowane i 11 stycznia 1946 roku został pochowany razem z rodzeństwem Błonesów, Zalmanem Frydrychem i Zośką Goldblat na cmentarzu żydowskim przy ul. Okopowej w Warszawie w tzw. kwaterze bundowskiej (sektor 12a, rząd 4). Już po jego śmierci Chana (25 września 1944) urodziła mu syna, któremu nadała imię Gabriel (Hertz 1946, 570).
W 1945 roku „za bohaterską walkę z hitlerowskim najeźdźcą” otrzymał od Dowództwa Naczelnego Wojska Polskiego pośmiertnie Krzyż Walecznych (Powstanie w ghetcie warszawskim 1945, 13).
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.