Encyklopedia getta warszawskiego

Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.

[[tag]]
[[ searchIndexLetter ]]
szukasz
[[searchWord]]
[[parentCategories[0].categoryname]]
[[childCat.categoryname]]
[[childCat2.categoryname]]
Typ dokumentu:
[[docTypeName]]

haseł: [[resultNumer]]
haseł: BRAK
[[article.mainPhoto.description]]
Hasło:

[[article.title]]


WAŻNE DATY:
spis treści:
  1. [[paragraph.paragrTitle]]
  2. Przypisy
  3. Powiązane treści
  4. Bibliografia

tagi:
[[tag.value]],
[[category.categoryname]]
[ [[result.title.charAt(0).toUpperCase()]] ]
[[result.title]] [więcej...]
nie znaleziono wyników
nie znaleziono wyników dla zaczynających się od [[char]] lub
nie znaleziono wyników dla zaczynających się od cyfr
nie znaleziono wyników dla zapytania: "[[searchWord]]"
nie znaleziono wyników dla wybranego zestawu tagów
nie znaleziono wyników dla wybranych kategorii
i typu hasła [[docTypeName]]
[[article.title]]
[[article.shortVersion]]

[[$index + 1]]. [[paragraph.paragrTitle]]
[zwiń] [rozwiń]
[[photodescription]]
Przypisy
[zwiń] [rozwiń]
Powiązane treści
[zwiń] [rozwiń]
Bibliografia
[zwiń] [rozwiń]
Autor: [[article.author]]

Nowogródzka Szejne Gitl (Sonia)

Życiorys przedwojenny

Szejne Gitl zwana przez bliskich Sonią urodziła się w Byteniu w 1893 roku. Pochodziła z fanatycznie pobożnej rodziny. Kiedy Sonia miała rok, jej rodzice Sara Basia z domu Rawicka (religijna kobieta) i ojciec Mosze (fanatycznie pobożny chasyd) Czemielińscy, przenieśli się do Warszawy, gdzie ojciec chodził się modlić do słonimskiego sztybla, prenumerował wydawaną w języku hebrajskim gazetę pt. „Ha-Cefira” oraz grał na skrzypcach. Matka codziennie modliła się w synagodze Chewra Szas na ul. Nalewki prawdopodobnie pod numerem 39.Sonia pochodziła z wielodzietnej rodziny, miała trzech braci i cztery siostry. W związku z tym, że była najstarszą spośród rodzeństwa, ojciec uważał, że powinna ukończyć szkołę żydowską, stąd wysłał ją do hebrajskiego gimnazjum „Jehudija”. Pod wpływem środowiska szkolnego do 13. roku życia została zagorzałą syjonistką, mówiła po hebrajsku oraz w tym języku pisała wiersze. Pobożnemu ojcu nie podobało się to, że córka używa „świętego” języka w życiu codziennym i że zajmuje się sprawami związanymi z syjonizmem. Stąd zabrał ją z gimnazjum, pomimo że była już w jednej z ostatnich klas. Wówczas też w związku z pogorszeniem się sytuacji materialnej rodziny, Szejne Gitl poszła do pracy. Została kapeluszniczką. Tam miała kontakt z bundowcami, którzy dostarczali jej prasę i literaturę. Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej wstąpiła do Bundu. To samo co ona robiły jej cztery młodsze siostry – pracowały jako kapeluszniczki i należały do Bundu. Podczas I wojny światowej, kiedy były tworzone żydowskie związki zawodowe Sonia założyła Związek Kapeluszników w Warszawie. Została też jego sekretarką. Utworzyła także pierwszy Chór im. Bronisława Grosera afiliowany przy Bundzie, który miał swoją siedzibę w mieszkaniu towarzyszki Solomon na ul. Bonifraterskiej.

Podczas I wojny Sonia była jedyną kobietą w Warszawskim Komitecie Bundu. Pracowała w wielu bundowskich instytucjach, pisała protokoły z prawie wszystkich bundowskich zjazdów i konferencji. W nocy 8 kwietnia 1917 roku podczas fali aresztowań członków Bundu i Polskiej Partii Socjalistycznej – za swoją bundowską działalność została przez Niemców aresztowana i zesłana do Szczypiorna, następnie do Lubania a stamtąd do Twierdzy Höfelberger dla działaczy socjalistycznych. Tam według jej syna Majusa poznała swojego przyszłego męża – Emanuela Nowogródzkiego. Podczas jej nieobecności w domu, w dniu 25 października 1917 roku w wieku 49 lat zmarła na tyfus jej matka i została pochowana na cmentarzu żydowskim przy obecnej ul. Okopowej (sektor 86, rząd 10, numer 26). Pod koniec 1917 roku Sonia została wypuszczona na wolność. Pomimo wcześniejszych represji, kontynuowała swoją pracę w szeregach Bundu. W bardzo krótkim czasie, podczas zebrania związkowców, ponownie została aresztowana. Tym razem trafiła do Twierdzy Modlin. Z więzienia wyszła już po 1918 roku – odzyskaniu przez Polskę niepodległości. 

Wówczas musiała odpocząć i podreperować nadwątlone zdrowie. Początkowo pojechała do Gąbina, gdzie zajęła się prowadzeniem domu dziecka stworzonego przez miejscowych bundowców. Tam po raz kolejny została aresztowana. Tym razem osadzono ją w więzieniu w Płocku. Po strasznych przeżyciach, w 1919 roku została uwolniona i powróciła do Warszawy. Tam wzięła ślub z Emanuelem Nowogródzkim. W dniu 13 września 1920 roku urodził się im jedyny syn Majus (Mark). Wówczas też ukończyła seminarium nauczycielskie.

Cały okres dwudziestolecia międzywojennego Sonia skupiała się głównie na nauczaniu żydowskich dzieci i młodzieży. Dla niej nauczanie było niczym misja. Każde dziecko było dla niej tak samo ważne i każde próbowała zrozumieć. Uczyła ich życia i walki o swoje prawa. Pracowała w Szkole CISzO im. Bronisława Grosera na ul. Karmelickiej 29, gdzie uczyła w najmłodszych klasach; a popołudniami – w TOZie (Towarzystwo Ochrony Zdrowia Ludności Żydowskiej w Polsce)odwiedzając dzieci, sprawdzając ich warunki bytowe w domach i pisząc z tego sprawozdania. W wolnych chwilach lubiła chodzić po Tatrach. Przez całe życie pracowała nad sobą i też ciągle poszukiwała nowych metod, które mogłaby wykorzystać w codziennej pracy pedagoga. Uczyła dzieci i ciągle sama się douczała. Żeby być bliżej nich – była też aktywna w bundowskiej organizacji dziecięcej – w Skifie. W jej i Emanuela mieszkaniu odbywały się liczne spotkania działaczy Bundu, w tym członków Centralnego Komitetu Partii [Szlojme Mendelson: 385].

W trakcie wojny

Po wybuchu II wojny światowej Sonia nie chciała opuścić Warszawy razem z innymi towarzyszami partyjnymi, pomimo że jej mąż Emanuel przebywał wówczas w Nowym Jorku, a syn Majus przedostał się do Wilna i stamtąd na wizie Sugihary w 1941 roku dotarł do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Pozostała, jak mówiła, na posterunku, gdyż miała do wykonania ważną pracę.

Chociaż w okresie międzywojennym trzymała się na uboczu działalności partyjnej, w chwili wybuchu wojny powróciła do aktywności politycznej. Jesienią 1939 roku Sonia została członkiem podziemnego Centralnego Komitetu Bundu [In di jorn fun jidiszn churwn: 329; Goldstein, Five Years: 47]. Należała też do Rady Partyjnej [Edelman, Getto walczy: 35]. Wchodziła w skład Czerwonego Krzyża oraz Komitetu Sanatoryjnego podziemnej Warszawskiej Organizacji a także do Kierownictwa Sanatorium Medema w Miedzeszynie. Wykonywała wszystkie prace i zadania jakie postawiła przed nią Partia. Jej czas wypełniała praca w podziemnym Bundzie, nauczanie, działalność w kuchni partyjnej, sanatorium i praca pomocowa. Latem 1940 i 1941 roku odwiedziła jako gość Sanatorium Medema [Elenbojgn-Kahan, Di Medem-Sanatorie: 104, 107; Kazdan, Di Medem-Sanatorie: 68; In di jorn fun jidiszn churwn: 331]. Zajmowała się też zbieraniem artykułów od żydowskich pisarzy do podziemnej prasy wydawanej przez Bund. Poza tym w getcie tworzyła świeckie szkoły, pracowała jako nauczycielka oraz była wiceprzewodniczącą Centrali Związku Towarzystw Opieki nad Sierotami i Dziećmi Opuszczonymi (CENTOS), organizowała samopomoc, kuchnie i świetlice dla dzieci, zawsze też znalazła czas na ich rozwój kulturalny. Była członkinią kierownictwa Żydowskiego Komitetu Szkolnego [Sz.M., Chawerte Sonie: 21–22; Berman, Wos der gojrl: 143, 145], a także JIKOR (Żydowskiej Organizacji Kulturalnej) [Na temat jej aktywności w getcie, patrz np.: ARG, t. 27: passim; Archiwum Ringelbluma, t. 29a: 187]. W getcie nadal mieszkała w swoim przedwojennym mieszkaniu na ul. Nowolipie 7 m 10 (5. piętro). Na ten adres otrzymywała pomoc z zagranicy, a także miała wystawiony Ausweis [AŻIH, ŻSS, 211/70: 29; AŻIH, AJDC, 210/83: 30, 70]. Jej mieszkanie było też ważnym miejscem spotkań bundowców. Znajdował się w nim telefon, przez który kontaktowano się m.in. z bundowcami po „aryjskiej” stronie Warszawy. Razem z nią mieszkała m.in. jej siostra z rodziną, Chaskl Filozof, Dawid Klin i Berek Sznajdmil [In di jorn fun jidiszn churwn: 336; Celemenski, 2000, 47; Klin, Mitn malech ha-mowes: 68].

W dniu 17 kwietnia 1942 roku gestapo chciało ją aresztować za podziemną i wydawniczą działalność. Dzięki poinformowaniu jej o tym przez bundowców, opuściła wówczas mieszkanie i uniknęła śmierci [Goldstein, 1961, 102–103]. Po tym incydencie ukrywała się w mieszkaniach przygotowanych przez Bund. Podczas „Wielkiej Akcji” ukrywała się m.in. w mieszkaniu Lejba Kersza, z którego widziała ludzi prowadzonych na Umschlagplatz, co wpływało na nią przygnębiająco. Przebywała też w szopie Toebbensa na rogu ul. Waliców i Prostej. Z każdym dniem jej stan psychiczny się pogarszał i pogłębiało się u niej załamanie nerwowe, o czym pisał w swoich wspomnieniach Bernard Goldstein [Golstein, Five Years: 122–129] oraz Marek Edelman [Edelman, Nieznane zapiski: 76–77].

Według informacji zawartych w jej biogramie opublikowanym na łamach nowojorskiego „Unzer Tsait – Sonia zmarła 10 września 1942 roku [Sz.M., Chawerte Sonie: 21]. Według informacji zawartych w jej biogramie na kartach Lerer-Jiskor-Buch [s. 262] – w dniu 13 sierpnia 1942 roku została zabrana z szopu Toebbensa na Umschlagplatz. W dniu 1 października 1942 roku jej mąż Emanuel Nowogródzki (mieszkający w Nowym Jorku) otrzymał przez Czerwony Krzyż wiadomość, że jego żona zmarła 10 września 1942 roku [Doires bundistn: 111].

Marek Edelman w swoich wspomnieniach podaje kilka wersji dotyczących kontaktów z Sonią oraz daty zabrania jej na Umschlaplatz. W Getto walczy tak opisuje te wydarzenia: „Dnia 13 sierpnia 1942 zostaje z fabryki W[althera] C[aspara] Toebbensa zabrana Sonia Nowogródzka. Dziwnie się to jakoś złożyło. Dwa dni przed tym Sonia, wyglądając przez okno na powracających z pracy, mówi: «Moje miejsce jest nie tutaj. Zobaczcie, kto zostaje w getcie – to przecież kołtuństwo. Cały proletariat idzie czwórkami na Umschlag. Ja muszę z nimi pójść. Gdy ja z nimi będę, to nawet w wspomnieniach Bernard Goldstein [Golstein, Five Years: 122–129] oraz Marek Edelman [Edelman, Nieznane zapiski: 76–77].

Według informacji zawartych w jej biogramie opublikowanym na łamach nowojorskiego „Unzer Tsait – Sonia zmarła 10 września 1942 roku [Sz.M., Chawerte Sonie: 21]. Według informacji zawartych w jej biogramie na kartach Lerer-Jiskor-Buch [s. 262] – w dniu 13 sierpnia 1942 roku została zabrana z szopu Toebbensa na Umschlagplatz. W dniu 1 października 1942 roku jej mąż Emanuel Nowogródzki (mieszkający w Nowym Jorku) otrzymał przez Czerwony Krzyż wiadomość, że jego żona zmarła 10 września 1942 roku [Doires bundistn: 111].

Marek Edelman w swoich wspomnieniach podaje kilka wersji dotyczących kontaktów z Sonią oraz daty zabrania jej na Umschlaplatz. W Getto walczy tak opisuje te wydarzenia: „Dnia 13 sierpnia 1942 zostaje z fabryki W[althera] C[aspara] Toebbensa zabrana Sonia Nowogródzka. Dziwnie się to jakoś złożyło. Dwa dni przed tym Sonia, wyglądając przez okno na powracających z pracy, mówi: «Moje miejsce jest nie tutaj. Zobaczcie, kto zostaje w getcie – to przecież kołtuństwo. Cały proletariat idzie czwórkami na Umschlag. Ja muszę z nimi pójść. Gdy ja z nimi będę, to nawet w 

Encyklopedia Getta Warszawy

Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.

 

Przypomnij

[[error]]

To pole jest wymagane.
Nazwa użytkownika musi mieć najwyżej 30 znaków.
Nazwa użytkownika musi mieć co najmniej 2 znaki.
[[error]]
To pole jest wymagane.
[[error]]
To pole jest wymagane.
Adresy różnią się od siebie.
To pole jest wymagane.
Hasło musi zawierać co najmniej 6 znaków, w tym małą literę, wielką literę oraz cyfrę.
To pole jest wymagane.
Hasła różnią się od siebie.
Rok urodzenia musi składać się z 4 cyfr.
Nieprawidłowy rok urodzenia
[[error]]

Pola oznaczone * są obowiązkowe. Klikając przycisk „załóż konto”, akceptujesz nasz Regulamin oraz potwierdzasz zapoznanie się z Zasadami dotyczącymi danych, w tym z Zasadami stosowania plików cookie.

Dziękujemy za założenie konta w portalu Delet. Aby w pełni korzystać z możliwości portalu, musisz aktywować konto. Na podany adres email został wysłany link aktywacyjny. Jeśli nie dostałeś linka aktywacyjnego, zobacz, co możesz zrobić w FAQ.

Twoje konto w portalu Delet nie jest jeszcze aktywne, kliknij w link aktywacyjny w przesłanym emailu (jeśli nie otrzymałeś maila aktywacyjnego w ciągu godziny, sprawdź folder spam) lub wyślij mail aktywacyjny ponownie. W razie problemów skontaktuj się z administratorem.

Zbyt wiele razy został wpisany niepoprawny mail lub hasło.
Kolejną próbę będzie można podjąć za 5 minut.

Twoje konto zostało aktywowane!

To pole jest wymagane.

Na twój podany przy rejestracji adres email zostanie przesłany link umożlwiający zmianę hasła.

To pole jest wymagane.
Hasło musi zawierać co najmniej 6 znaków, w tym małą literę, wielką literę oraz cyfrę.
To pole jest wymagane.
Hasła różnią się od siebie.

Twoje hasło zostało zmienione.

Nie udało się zmienić hasła.

[[error]]

Nowy zbiór

To pole jest wymagane.
Opis może mieć najwyżej 200 znaków.
Opis musi mieć co najmniej 2 znaki.
POL ENG

Pola oznaczone * są obowiązkowe.

[[infoContent]]