Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Itke Lazar-Melman pochodziła z chasydzkiej rodziny z miejscowości Piaski z okręgu lubelskiego (obecnie woj. lubelskie). Pomimo, że pochodziła z ortodoksyjnej pobożnej rodziny, poszła w innym kierunku: świeckiej żydowskiej kultury i ruchu robotniczego. Bardzo młodo ukończyła Seminarium Nauczycielskie CISzO w Warszawie i zaczęła pracę jako nauczycielka. Była sumienną nauczycielką, pełną wiary we własną pracę, z misją pedagogiczną edukacji żydowskich dzieci. Pracę w szkole traktowała jak powołanie. Miała cudowny wpływ na dzieci i szybko zyskiwała ich sympatię. Brała udział w wielu kursach i konferencjach nauczycielskich. Jej mężem był również nauczyciel i bundowiec Szlama Melman. Uczyli w tych samych szkołach CISzO i w tych samych miastach. W tym, że Itka uczyła w młodszych klasach. Początkowo pracowała w Zamościu w szkole im. I.L. Pereca (1926–1927), gdzie również uczyła na kursach wieczorowych dla robotników [Pinkes Zamość, 623–624, 626–627]. Następnie uczyła w Piotrkowie, a potem w Częstochowie w szkole im. I.L. Pereca. W ostatnich latach przed wojną mieszkała i pracowała w Łodzi w szkołach CISzO: im. Władimira Medema i Bejnisza Michalewicza [Kazdan, 1972, 319–320].
Obok pracy pedagogicznej Itke, działała również w Bundzie. Prowadziła działalność wśród dzieci ze Skifu. Korzenie chasydzkie powodowały, że każdą pracę i powierzone jej zadanie wykonywała niczym święty obowiązek.
Po wybuchu II wojny światowej w ramach działalności w Bundzie jeździła razem z Manią Boruchowicz-Fridman i Ester Wajnberg po podłódzkich miasteczkach niosąc innym pomoc. Była aktywna w podziemnym Bundzie w Łodzi. Podczas wojny pracowała też dla Jointu. W grudniu 1939 roku warszawski Joint przekazał jej dużą sumę pieniędzy, którą miała dostarczyć Mordechajowi Rumkowskiemu. W zamian za wykonanie zadania, warunkiem Itki było, że 10% z przewożonej sumy pieniędzy zostanie przekazane na akcje pomocowe dla Łódzkiego Bundu. Drogę przebyła w Sylwestra 1939 roku razem z Ludwikiem Winogradem. W dniu 1 stycznia 1940 roku mieli spotkanie z Rumkowskim i pomimo jego sprzeciwu i niechęci musiał zaakceptować taki stan rzeczy i otrzymał on kwotę pomniejszoną o 10% [Hertz, 1958, 441, 443–444].
Następnie (prawdopodobnie na początku 1940 roku) razem z mężem i synem przeniosła się do Warszawy, gdzie kontynuowała swoją działalność w podziemnym komitecie Bundu. Dzięki odpowiednim papierom – jako pracownica Jointu – mogła legalnie i bezpiecznie poruszać się pomiędzy miejscowościami, stąd też była kurierką bundowskiego podziemnego ruchu. Jeździła na prowincję zawieść pieniądze, a także przekazać informacje pomiędzy podziemnym Centralnym Komitetem Bundu a organizacjami na prowincji. W tym wchodziła również do getta łódzkiego, dzięki czemu mieli kontakty z bundowcami w Łodzi. Prawdopodobnie wchodziła też w skład Czerwonego Krzyża podziemnego Warszawskiego Komitetu Bundu [In di jorn fun jidiszn churwn: 331, 338; Celemenski, 2000, 15, 55; Klin, 1968, 95]. W Joincie w 1940 roku była zatrudniona jako inspektor na ziemie wcielone do III Rzeszy, a także jako referentka do opieki nad dziećmi i sierotami [AŻIH, AJDC, 210/8: 19, 22 oraz 210/41: 70, 73; ARG, t. 27, 73, 376].
W getcie pracowała także jako nauczycielka, w tym prowadziła nielegalne Seminarium Nauczycielskie [Goldstein, 1961, 217]. W 1940 roku mieszkała na ul. Nowolipie 14/25 w Warszawie i taki adres widnieje przy jej nazwisku na liście pracowników Jointu. Pod tym adresem mieszkał również Josef Melman. W dniu 22 września w 1940 roku oboje wysłali prośby o pomoc i papiery emigracyjne do Rechy Lazer do San José (Kostaryka) [AŻIH, AJDC, 210/83: 33 oraz 210/178: 55]. Natomiast Ausweis miała wystawiony na adres ul. Elektoralna 2 (jako Ita Melman), a także w maju 1941 roku otrzymała na niego paczkę żywieniową z zagranicy [AŻIH, ŻSS, 211/70: 29].
Po upadku powstania w getcie warszawskim, po stracie męża, razem z 12-letnim synem ukrywała się po „aryjskiej” stronie w Warszawie. Ostatnią ich kryjówką był adres ul. Grójecka 81 lub 86 – bunkier „Krysia”. Odwiedzał ją w ukryciu bundowiec Jankew Celemenski [na temat jej ukrywania patrz: ARG, t. 29a: passim; Celemenski, 2000, 190–193]. Tam według Władki Meed (urodzona jako Fejgele Peltel) w bunkrze pisała historię Żydów i na temat żydowskiej literatury. Do swojej pracy pozyskiwała materiały z zewnątrz [Peltel Miedzyrzecki, Fun bejde zajtn: 279; w polskim wydaniu książki pani Melman została zamieniona na pana Melmana; patrz: Meed, 2003, 241]. W dniu 7 marca 1944 roku osoby przebywające w bunkrze, m.in. Ita z synem, a także dr Emanuel Ringelblum z rodziną, razem z gospodarzem Mieczysławem Wolskim zostali zabrani na Pawiak i tam zastrzeleni [Goldstein, 1961, 217].
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.