Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Mojsze Kojfman pochodził z ubogiej żydowskiej rodziny. Jego ojciec był chazanem i prowadził kramik z żywnością. Dzieciństwo spędził w Rabce. W młodości wyjechał do Krakowa, gdzie zaczął pracować i tam też wstąpił do Cukunftu. Bardzo szybko wysunął się na czoło aktywistów w młodzieżówce, dlatego też jako przedstawiciel Komitetu Rejonu Krakowskiego Cukunftu jeździł po Zachodniej Galicji po miastach i miasteczkach. Na początku lat 30. przeniósł się do Warszawy. Z zawodu był kamasznikiem.
Przed 1939 rokiem przez długie lata należał do Warszawskiego Komitetu Cukunftu, a także prowadził Sekcję Młodzieżową Związków Zawodowych Pracowników Skórzanych. Należał do Koła Dramatycznego Cukunftu. Dzięki jego dynamizmowi włożonemu w rozwój ruchu, została pogłębiona praca na polu kulturalnym. Bez granic był oddany Bundowi i żydowskiemu ruchowi robotniczemu. Dla organizacji i za przywódcami ruchu był gotów wskoczyć w ogień lub do wody. Na świat i ludzi zawsze patrzył z optymizmem. Dzięki swojemu serdecznemu uosobieniu był lubiany, uważany i słuchany przez młodych. Potrafił znaleźć wyjście z każdej sytuacji [Hertz, Di geszichte fun a jugnt: 522, 559; Hart, Di geto-heldn: 175; Hart, Noch draj helden; Szlojme Mendelson: 394].
Tuż przed wybuchem II wojny światowej ożenił się z cukunftystką. 6 września 1939 roku razem z innymi opuścili Stolicę. Pod koniec 1939 roku przybyli do Wilna, gdzie Mosze spotkał się z członkami Centralnego Komitetu Bundu. Po krótkim pobycie w Wilnie otrzymał od Nojacha (Jekutiela Portnoja) zadanie od przywództwa Bundu aby udał się jako posłaniec Bundu i Cukunftu do Warszawy z informacjami i instrukcjami, a także pomógł w Stolicy organizować podziemną organizację [Szlojme Mendelson: 394–395; Meed, 2003, 72]. Pomimo tego, że wiązały się z tym niebezpieczeństwa przy nielegalnym przekraczaniu granicy litewsko-sowieckiej i sowiecko-niemieckiej, bez wahania od razu, zgodził się to wykonać. Drogę odbył dwukrotnie krążąc pomiędzy Wilnem i Warszawą przekazując informacje i wskazówki. Podczas drugiej wyprawy w drodze do Warszawy, gdzie postanowił wrócić, pomimo że miał możliwość pozostania w Wilnie, został dwukrotnie aresztowany w marcu 1940 podczas przekraczania litewsko-sowieckiej granicy. Drugim razem znalazł się w lidzkim więzieniu, skąd został uwolniony pod koniec kwietnia 1940 roku. W Lidzie spotkał się z Leonem Feinerem. Po czym w maju udał się w dalszą drogę do Warszawy. Po powrocie mieszkał na ul. Nowolipki 72/12 [Hart, Di geto-heldn: 175, 177–178; Hart, Noch draj helden; L.B., Dr Leon Fejner-Berezowski; AYIVO, RG 1400 M9/155].
W getcie warszawskim działał w podziemnym komitecie Cukunftu, którego był jednym z najaktywniejszych członków. Wschodził w skład podziemnego Centralnego Komitetu Cukunftu. Jako przedstawiciel Cukunftu należał do Kolektywu oraz do Komitetu Młodzieżowego podziemnej Warszawskiej Organizacji Bundu [In di jorn fun jidiszn churwn: 330–331]. Był kurierem bundowskiego podziemnego ruchu, stąd podróżował pomiędzy gettami – przewożąc instrukcje z Centrali i sprawozdania z innych miast [In di jorn fun jidiszn churwn: 338; Hart, Di geto-heldn: 178; Klin, 1968, 95]. Pomagał też w innych miejscowościach na prowincji organizować komitety Cukunftu. Podczas wielkiej akcji w sierpniu 1942 roku razem z innymi towarzyszami (Chajką Bełchatowską, Gutą Błones, Welwlem Rozowskim, Wiernik i jeszcze dwoma dziewczętami) został zabrany z szopu Roericha na Umschlagplatz. Całą siódemką udało im się uciec z pociągu jadącego do Treblinki II i powrócić do Warszawy [Doires bundistn: 376; I to jest cała moja biografia: 216–217; Peltel Miedzyrzecki, 1948, 72].
Przed powstaniem w getcie Kojfman przebywał w mieszkaniu po aryjskiej stronie na ul. Grzybowskiej 29, gdzie ukrywał się u Polaka. Do getta wszedł z ważną misją i już pozostał [Goldstein, 1961, 201–202]. Podczas powstania w getcie znajdował się na terenie szopu Toebbensa. Pierwszego dnia jeszcze połączył się telefonicznie z towarzyszami po „aryjskiej” stronie. Prawdopodobnie zginął podczas powstania w getcie, kiedy próbował się wydostać kanałami na stronę aryjską. Informacje na temat jego śmierci zostały umieszczone w Sprawozdaniu napisanym przez Leona Feinera z dnia 22 czerwca 1943 roku od Centralnego Komitetu Bundu wysłanego do bundowców w Londynie [Hertz, 1946, 521, 551, 559–560; 1943, czerwiec 22, Warszawa – Sprawozdanie „A” Komitetu Centralnego Bundu w Polsce: 749].
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.