Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Nazwa kursów dla nauczycieli w getcie, które rozpoczęły się 12 kwietnia 1942 r. pod patronatem Rady Żydowskiej. Zorganizowanie Pedagogium było związane z wcześniejszym o pół roku otwarciem szkół powszechnych w getcie i miało kształcić ich personel. Gazeta Żydowska pisała o tym z emfazą: „Szkolnictwo żydowskie zostało odbudowane, a raczej zbudowane od podstaw. Rzecz nie była łatwa. Teraz trzeba w te ramy wpuścić silny odżywczy prąd. Trzeba tchnąć żywego ducha w martwe kości. Zakład Kształcenia Nauczycieli (Pedagogium) - oto korona całego gmachu szkolnictwa żydowskiego. [...] Wszak tu winno być owe ognisko, które skupi w sobie wszelkie idee i wysiłki w dziedzinie wychowania. Stąd wyjdą kadry młodych pełnych sił i woli do pracy nauczycieli” (Gazeta Żydowska 31/1942).
Kursy doszkalające dla czynnych nauczycieli miały trwać trzy miesiące, natomiast kursy dla absolwentów gimnazjów, liceów i seminariów nauczycielskich - jeden rok (Gazeta Żydowska 11/1942). Pedagogium miało dwa wydziały: przyrodniczo-matematyczny, którym kierował dr Bruno Winawer, oraz judaistyczno-pedagogiczny pod kierownictwem prof. Menachema Edmunda Steina. W kręgach hebraistów związanych z organizacją Tkuma traktowano ten fakt jako reaktywację Instytutu Nauk Judaistycznych. W programie studiów znalazły się historia Żydów (z osobnymi seminariami z historii średniowiecznej, gospodarczej i historii syjonizmu), literatura hebrajska i jidysz, historia teatru jidysz, filozofia żydowska, palestynografia, socjologia, psychologia dzieci, organizacja gmin żydowskich. Wykładowcami wydziału judaistycznego byli: prof. Menachem Edmund Stein, prof. Majer Bałaban, dr Icchak Schiper, Lejzor Lipa Bloch, dr Natan Eck, dr Meir Tauber, dr Emanuel Ringelblum, dr Estera Markin, dr Naftali Nussenblat, dr Hilel Seidman i mgr Szymon Rundstein (Piżycowie 2017: 88-89).
Bardzo kąśliwie o tym „Uniwersytecie Ludowym” wyrażał się Chaim Aron Kapłan, sam wybitny hebraista, zarzucając kierownictwu niekompetencję i pozerstwo (1999, s. 292-293). Według anonimowego autora opracowania o szkolnictwie w getcie, wydział judaistyczny nie cieszył się wielkim zainteresowaniem, co tłumaczy i brakiem zaufania do wykładowców, i bezużytecznością przedmiotów humanistycznych dla uzyskania pracy zarobkowej (ARG t. 33, s. 213-214).
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.