Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Ignacy Schiper urodził się 9 listopada 1884 w Tarnowie w rodzinie o tradycjach rzemieślniczo-kupieckich. W swoim rodzinnym mieście ukończył gimnazjum, tu także zrodziło się jego zainteresowanie polityką – jako młodzieniec był członkiem nielegalnego kółka lewicowego. W 1902 roku rozpoczął studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim, a następnie kontynuował je na Uniwersytecie Wiedeńskim. W 1907 roku uzyskał tytuł doktora praw na Uniwersytecie Jagiellońskim, a następnie odbył aplikację adwokacką. Ostatecznie porzucił karierę prawniczą, by oddać się swojej prawdziwej pasji, jaką były badania historyczne, a zwłaszcza historia życia gospodarczego i zagadnienia ustrojowe. Uznaje się go za pioniera badań nad dziejami gospodarczymi Żydów polskich. Do najważniejszych prac Schipera należą: „Studya nad stosunkami gospodarczymi Żydów podczas średniowiecza” (wyd. 1911), „Di geszichte fun jidiszn wirtszaftlechen lebn” [Historia żydowskiego życia gospodarczego; wyd. 1930], „Kulturgeszichte fun Jidn in pojln bejsn mitlalter” [Dzieje kultury żydowskiej w Polsce podczas średniowiecza; wyd. 1926], „Dzieje handlu żydowskiego na ziemiach polskich” (wyd. 1937). Schiper był mistrzem dla wielu żydowskich historyków, zwłaszcza tych zrzeszonych w kole młodych historyków, założonym w 1923 roku z inicjatywy Ringelbluma – studenta Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Ten ostatni wspominał po latach: „Żydowscy naukowcy, zwłaszcza młodzi, czuli się osamotnieni, dlatego właśnie moralna pomoc dr. Schipera miała duże znaczenie dla młodych, niezahartowanych jeszcze w walce sił naukowych” (Ringelblum, s. 177). Schiper był członkiem sekcji historycznej i członkiem honorowego zarządu JIWO (Żydowskiego Instytutu Naukowego w Wilnie). Od 1928 roku Schiper wykładał w Instytucie Nauk Judaistycznych w Warszawie, a także pełnił funkcję dyrektora Żydowskiego Domu Akademickiego na Pradze.
Od wczesnej młodości Schiper był zaangażowany w działalność polityczną i syjonistyczną. Był jednym z założycieli partii Poalej Syjon. Z list tej partii kandydował do Sejmu Ustawodawczego w 1919 roku (ostatecznie dostał się do Sejmu przejmując mandat po zmarłym koledze, wtedy także przeniósł się wraz z rodziną do Warszawy). W 1922 roku przeszedł do partii Syjonistów Ogólnych i z jej ramienia został posłem na Sejm I kadencji (1922-1927).
Jako człowiek Ignacy Schiper był postacią niezwykle charyzmatyczną, pełną pasji i życiowej energii (Ringelblum, s. 177).
Po wybuchu II wojny światowej Schiper usiłował wyjechać do Palestyny. Chodziło mu zwłaszcza o ratowanie żony Marii (z domu Szwarc) i córek: Rut i Anny. Ostatecznie plany wyjazdu nie powiodły się. Pierwsze tygodnie wojny wiązały się z ogromną tragedią w rodzinie Schiperów – syn Ignacego, Teodor opuścił Warszawę we wrześniu 1939 roku na rozkaz płk. Umiastowskiego i wszelki ślad po nim zaginął. Ponadto Schiperowie stracili swoje mieszkanie w Domu Akademickim i musieli przenieść się na ul. Muranowską 24 (do mieszkania siostry Schipera, Beli). W tej kamienicy, która znalazła się na terenie planowanego getta, Schiperowie mieszkali do czasu akcji eksterminacyjnej w lipcu 1942 roku.
Ignacy Schiper włączył się aktywnie w życie społeczne warszawskiego getta, m. in. przewodniczył Warszawskiemu Żydowskiemu Komitetowi Opiekuńczemu Powiatowemu (ŻKOP), współpracując z terenowymi placówkami opiekuńczymi, alarmującymi centralę w Warszawie o tragicznej sytuacji żydowskich mieszkańców podwarszawskich miasteczek. Schiper z wielką determinacją starał się w centrali ŻSS o dotacje dla głodujących społeczności. Oprócz tego Schiper działał w organizacjach JIKOR i Tkuma. Historyk utrzymywał także bliskie kontakty ze środowiskami konspiracji w getcie, m. in. wykładał na seminariach konspiracyjnej młodzieży. Mimo tych ścisłych kontaktów, a także mimo bliskiej znajomości z Ringelblumem, Schiper nie współpracował z Oneg Szabat, a stosunki między nim, a jego byłym uczniem uległy w getcie ochłodzeniu (Ruta Sakowska podejrzewała, że wiązało się to z tym, iż Schiper przyjął zaproszenie na kolację do Abrahama Gancwajcha, kierownika owianej złą sławą Trzynastki; Sakowska, s. 492-493).
Jako autorytet moralny Schiper w początkach 1941 roku pośredniczył w rozmowach między Adamem Czerniakowem a przedstawicielami konspiracyjnych partii politycznych,któreto rozmowytoczyły się wokół pomysłupowołania społecznych komisji kontrolnych przy Radzie Żydowskiej (sam Schiper miał być członkiem komisji kontrolnej przy Wydziale Pracy; ostatecznie do powołania komisji nie doszło).
W czasie okupacji historyk nie przerwał pracy naukowej. Wedle słów naocznego świadka pisał w nieopalanym pokoju, przy świetle lampki karbidowej (Sakowska, s. 485). W getcie napisał dwie prace: o chazarach i o ruchu chasydzkim, zatytułowaną „Przyczynki do dziejów chasydyzmu w Polsce”. Pierwsza z tych prac zaginęła, rękopis drugiej został znaleziony przypadkiem wiele lat po wojnie i wydany drukiem w 1992 roku (Sakowska, s. 485; Schiper, Przyczynki…).
W strasznej codzienności getta zdarzały się jaśniejsze momenty - w czerwcu 1942 roku córka Schipera Rut poślubiła Mieczysława Szpigielmana, lekarza. Młoda para poznała się w szpitalu Bersohnów i Baumanów, gdzie Rut pracowała jako pielęgniarka (Szpigielman, s.11).
W czasie akcji eksterminacyjnej w lipcu 1942 roku Schiper został zatrudniony w archiwum Rady Żydowskiej, co miało chronić go przed wysiedleniem, a w czasie tzw. kotła otrzymał numerek życia. Wtedy też cała rodzina przeniosła się na Kurzą 18 – do bloku pracowników Gminy. Nieco wcześniej, bo pierwszego dnia „akcji” – 22 lipca 1942 roku Schiper uczestniczył w wielkiej naradzie środowisk konspiracyjnych i intelektualistów gettowych w sprawie zbrojnej odpowiedzi na niemieckie działania eksterminacyjne, do czego nawoływała żydowska młodzież konspiracyjna. W czasie spotkania Schiper kategorycznie wypowiedział się przeciwko podjęciu oporu zbrojnego.
W czasie akcji eksterminacyjnej w styczniu 1943 roku Schiper wraz z żoną, córkami, zięciem Mieczysławem Szpigielmanem, jego bratem Stefanem oraz ich matką Salomeą Szpigielman ukrywał się w kamienicy przy ul. Kurzej 16. Ich kryjówka nie została zdemaskowana przez Niemców, choć cała kamienica była gruntownie przeszukiwana.
Po akcji styczniowej Schiper podejmował wysiłki, by wydostać się wraz z rodziną na stronę aryjską. Brak funduszy stanął na przeszkodzie realizacji tego celu. Ringelblum wspomina, że wraz z grupą działaczy usiłował zdobyć w szopie Toebbensa pożyczkę na opłacenie pobytu Schipera na aryjskiej stronie – także i te starania spełzły na niczym (ARG, t. 29a, s. 180). Historyk wraz z rodziną dotrwał w getcie do czasu powstania, w czasie którego ich kryjówka została przez Niemców zdemaskowana, a oni sami zostali wypędzeni na Umschlagplatz, skąd wywieziono ich do obozu na Majdanku.
Wedle słów naocznego świadka Schiper przebywał w obozie na Majdanku w bloku 11 i pracował najpierw przy budowie szosy w okolicach obozu, a następnie w komando kartoflanym (przy obieraniu ziemniaków). Był wówczas już tak wycieńczony, że jego zięć Mieczysław oraz przyjaciel Jakub Lichterman przynosili go na rękach codziennie rano do pracy, a po pracy odnosili do baraku (Lichterman, s.504).
Ignacy Schiper zginął na Majdanku przed jesienią 1943 roku, prawdopodobnie w wyniku wycieńczenia. Dokładne okoliczności jego śmierci nie są znane. Funkcjonuje także kilka dat jego śmierci – lipiec 1943 (Lichterman), 10 czerwca 1943 (Shmeruk), 5 listopada (Ringelblum; jest to data najmniej prawdopodobna).
Żona Schipera Maria została zamordowana wraz z córką Anną 28 maja 1943 roku podczas likwidacji bloku dziecięcego (Prajs-Fajgenbaum). Rut Schiper-Szpigielman w połowie kwietnia 1944 została przewieziona z Majdanka do obozu Auschwitz-Birkenau i tam zamordowana.
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.