Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Abraham Berman urodził się w Warszawie 17 października 1906 r. Jego rodzicami byli Guta z domu Bernikier i Isser (Izydor) Lejb, kupiec i działacz syjonistyczny. Berman uczęszczał do Gimnazjum Stefana Żuchowskiego, a następnie do Gimnazjum Michała Kreczmara w Warszawie, gdzie zdał maturę w 1925 r. Podjął studia na Wydziale Filozoficzno-Humanistycznym Uniwersytetu Warszawskiego. W 1931 r. otrzymał stopień doktora na podstawie rozprawy pt. „Zagadnienia przedmiotu i podziału psychologii społecznej” napisanej pod kierownictwem prof. Władysława Witwickiego. Praca została opublikowana we fragmentach w Przeglądzie Filozoficznym. Od 1933 r. Berman uczęszczał do Studium Pedagogicznego na Uniwersytecie, nadał pracował naukowo, pisząc artykuły z dziedziny psychologii i pedagogiki (AUW, KEM 546).
Po studiach podjął pracę jako nauczyciel filozofii w Gimnazjum im. Magnusa Kryńskiego oraz Gimnazjum Chinuch w Warszawie – w tym pierwszym pełnił również funkcję psychologa szkolnego. Pracował również w Poradni Pedologicznej Towarzystwa Przyjaciół Dzieci przy Elektoralnej 6, którą kierowała dr Zofia Rozenblum; było to miejsce, gdzie wielu młodych psychologów odbywało staż: współpracowano z zakładami opiekuńczymi CENTOS-u, sądem dla nieletnich i szkołami. W latach 1934-1935 Berman prowadził referat do spraw młodzieży pracującej i poradnictwa zawodowego w Zjednoczonym Komitecie do Spraw Żydowskiego Rzemiosła, gdzie poznał Michała Weicherta oraz dyrektora Jointu Icchaka Gitermana. Gdy w 1936 r. w CENTOS-ie postanowiono o utworzeniu sieci poradnictwa psychologicznego i zawodowego dla młodzieży, Berman został zatrudniony jako kierownik nowego działu. Do wybuchu wojny utworzył ok. 50 placówek tego typu w całej Polsce (Berman 1980, 34-36; AYV O.3./2360, 15).
W czasach studenckich Berman wstąpił do młodzieżówki Jugnt, związanej z partią Poalej Syjon Lewica, a w latach późniejszych działał w tej partii: publikował w prasie partyjnej i wykładał na kursach wieczorowych. Osobą, która wprowadziła go do partii, był Emanuel Ringelblum. W tym czasie Berman nauczył się języka jidysz (pochodził z rodziny polskojęzycznej) (Berman 1980, 28-29).
Od 1930 r. był partnerem, a od 1936 r. mężem Basi Temkin. Para mieszkała przy ul. Ogrodowej 29.
Po wybuchu wojny rozpadło się kierownictwo CENTOS-u. W okresie oblężenia nieliczni pozostali w Warszawie pracownicy, jak Rachela Sztajn, Izaak Briański i Berman zakładali prowizoryczne punkty opieki dla dzieci – ofiar wojny (ARG, t. 29a, 248). Po ustaniu działań wojennych CENTOS zaczął intensywnie zakładać placówki opiekuńcze. W styczniu 1940 r., po aresztowaniu Briańskiego, Berman został kierownikiem CENTOS-u. Zatrudnił wiele swoich koleżanek i kolegów ze studiów i miejsc pracy – psychologów, pedagogów, pielęgniarek. Stale rozbudowywał działalność CENTOS-u i dostosowywał ją do sytuacji wojny i getta: opieką objęto dzieci przesiedleńców w punktach, zakładano półinternaty i pogotowia opiekuńcze dla dzieci ulicy, zbudowano sieć kącików w komitetach domowych, zamieniano kuchnie w tajne szkoły. Berman walczył o finansowanie opieki nad dziećmi przez specjalne akcje zbiórkowe (Miesiąc Dziecka), ale też odwoływanie się do prywatnych darczyńców (Berman 1980).
Intensywna praca w CENTOS-ie nie pozwoliła Bermanowi na aktywną działalność polityczną w getcie, niemniej pozostawał jednym z liderów Poalej Syjon Lewicy, obok Ringelbluma i Szachny Sagana (ARG, t. 17, XX-XXI). Był jednym z działaczy Bloku Antyfaszystowskiego i współredaktorem jego organu Der Ruf (Polski słownik judaistyczny, t. 1, 179).
Kiedy rozpoczęła się wielka akcja likwidacyjna, Berman próbował ocalić zakłady CENTOS-u przez zamienianie ich w warsztaty rzemieślnicze lub placówki opieki nad dziećmi robotników szopów. Zabiegi te ostatecznie się nie udały (Berman 1958). Początkowo Bermana i jego żonę chroniła legitymacja pracownika instytucji opieki społecznej. Po zmniejszeniu liczby zatrudnionych Bermanowie dwukrotnie przechodzili selekcję, raz wylądowali na Umschlagplatzu – wyratowały ich interwencje z zewnątrz. 5 września 1942 r. opuścili getto, podejmując tę decyzję nagle. Trzykrotnie padli ofiarą rabunku i szantażu, zanim dotarli do pierwszej kryjówki po „aryjskiej stronie” (Bermanowie 1963, 148, 151, 155-157).
Bermanowiemieszkali po „aryjskiej stronie” w wielu miejscach, płatnych i bezpłatnych, często zmuszani do zmiany lokalu (zob. hasło Temkin-Bermanowa Basia). Berman kilkakrotnie był szantażowany – najgorsze spotkanie ze szmalcownikiem nastąpiło w styczniu 1944 r., po którym na kilka miesięcy zrezygnował z wychodzenia z mieszkania.
Berman wyszedł z getta bez wiedzy swojej partii. Powstały w październiku 1942 r. w getcie Żydowski Komitet Narodowy wybrał go jednak, mimo niechęci Poalej Syjon Lewicy, na swojego przedstawiciela po „aryjskiej stronie”, motywując to szerokimi kontaktami Bermana w polskich sferach politycznych. Działalność Bermana w ŻKN po „aryjskiej stronie” realizowała się w dwóch sferach. Po pierwsze, zorganizował sieć pomocy dla ukrywających się Żydów, początkowo namawiając telefonicznie do ucieczki znajomych, przyjaciół i współpracowników, którzy pozostali w getcie, wyszukując dla nich mieszkania. Gdy powstała Rada Pomocy Żydom „Żegota”, Berman został jej sekretarzem i reprezentantem ŻKN. Zbudował siatkę łączników i współpracowników, która objęła pomocą ok. 5 tys. ludzi. Przez jego ręce przechodziły pieniądze przysyłane z zagranicy dla ukrywających się Żydów. Rozdzielał je, załatwiał fałszywe dokumenty, organizował nawet ucieczki z obozów. Z ukrywającymi się przyjaciółmi utrzymywał nierzadko kontakt listowny i osobisty. We współpracy z innymi działaczami: Ringelblumem, Wasserem, Temkin-Bermanową zbierał i ukrywał relacje ocalałych (Paulsson 2007, 291, 298; Temkin-Bermanowa 2000, passim).
Drugą sferą działalności Bermana było reprezentowanie ŻKN wobec polskich władz: Delegatury Rządu na Kraj i rządu londyńskiego. Zbierał informacje o Zagładzie, sporządzał raporty i przesyłał je do przedstawicieli partii żydowskich w Radzie Narodowej w Londynie i do polskiego rządu, m.in. raport Rozwój działalności ŻKN po stronie aryjskiej. Napisał jednodniówkę pt. Głos z otchłani, wydaną w podziemiu w Warszawie (Libionka 2008, 368; Libionka 2013, 313).
Utrzymywał także kontakty z podziemiem komunistycznym. Wszedł w skład Krajowej Rady Narodowej jako przedstawiciel Poalej Syjon Lewicy już na jej pierwszym powsiedzeniu w nocy z 31 grudnia 1943 na 1 stycznia 1944 r., a później kierował referatem żydowskim KRN. W czasie powstania warszawskiego był członkiem Rady Politycznej Armii Ludowej na Żoliborzu (Temkin-Bermanowa 2000, 232-233).
Powstanie warszawskie Bermanowie przeżyli na Żoliborzu, w październiku 1944 r. wyszli z miasta i tułali się po podwarszawskich wsiach, ostatatecznie osiadając w Izabelinie.
Berman znalazł się w pierwszym składzie prezydium powołanego w lutym 1945. w Lublinie Centralnego Komitetu Żydów w Polsce (po rozwiązaniu Komitetu Tymczasowego) jako zastępca przewodniczącego. Funkcję tę pełnił nieprzerwanie do lutego 1949 r., kiedy został przewodniczącym CKŻP (był również krótko przewodniczącym między lutym a kwietniem 1947 r.). W 1946 r. współtworzył Ligę do Walki z Rasizmem. Był redaktorem pisma Poalej Syjon Lewicy Przełom. Zabiegał u władz polskich o umożliwienie swobodnej emigracji Żydów. W październiku 1947 r. stanął na czele Zjednoczonej Żydowskiej Socjalistycznej Partii Robotniczej „Poalej Syjon” w Polsce, dążącej do zbudowania socjalistycznego państwa żydowskiego w Palestynie przy pomocy Związku Radzieckiego. W kwietniu 1949 r. został usunięty ze stanowiska w CKŻP – władze komunistyczne likwidowały w tym czasie autonomię żydowską i pluralizm partyjny.
W 1946 r. w Warszawie urodził się jedyny syn Bermanów, Emanuel.
W 1950 r. Bermanowie wyjechali na stałe do Izraela i zamieszkali w Tel Awiwie. Berman wstąpił do partii socjalistycznej Mapan, z ramienia której był posłem do Knesetu w latach 1951-1954. W 1954 r. wstąpił do Komunistycznej Partii Izraela, wszedł w skład jej prezydium i redagował jej pismo w języku jidysz Froj Isroel. Działał w Międzynarodowej Organizacji Oporu oraz w Lidze Przyjaźni Polsko-Izraelskiej (Polski słownik judaistyczny, t. 1, 179; Kunert 1987, 22).
Ukrywane w czasie wojny relacje ukrywających się Żydów, a także dokumenty związane ze swoją działalnością pomocową w ramach ŻKN przekazał do Ghetto Fghters House. Jest autorem kilku tekstów wspomnieniowych, w tym książki Wos der gojrl hot mir baszert. Mit Jidn in Warsze.
Aleksandra BańkowskaTagi: działacze polityczni, działacze społeczni, Poalej Syjon Lewica, opieka społeczna, opieka nad dzieckiem, CENTOS, konspiracja, prasa konspiracyjna, strona aryjska, Żegota, ŻKN, ocalali, powstanie warszawskie
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.