Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Towarzystwo Tarbut powstało w 1922 r., przejmując zadania działającego wcześniej Kuratorium Oświatowego Organizacji Syjonistycznej w Polsce, które zarządzało szybko rozwijającym się szkolnictwem w języku hebrajskim w Polsce. Tarbut zakładał i prowadził szkoły na każdym poziomie wiekowym: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły wieczorowe, a także jedno seminarium nauczycielskie. Powszechnie znane było wzorcowe Gimnazjum Hebrajskie Tarbutu w Wilnie. Tarbut był największą żydowską społeczną organizacją oświatową w Polsce, przy czym największą popularnością cieszył się w Polsce północno-wschodniej. W roku szkolnym 1934/35 w jego szkołach w całym kraju uczyło się 37 tysięcy dzieci i młodzieży. Szkoły Tarbutu były stosunkowo drogie, a zatem elitarne.
Program Tarbutu zakładał edukację świecką, ale z mocnym osadzeniem w kulturze żydowskiej, której źródła widziano w Biblii, Talmudzie, literaturze rabinicznej. Przedstawiano jej jednak w punktu widzenia narodowego, a nie religijnego. Kształcono w duchu syjonizmu: uczono hebrajskiego w wymowie sefardyjskiej, zapoznawano ze współczesną literaturą hebrajską, obchodzono ważne dla żydowskiej Palestyny rocznice, jak rocznica śmierci Teodora Herzla czy ogłoszenia deklaracji Balfoura, przedstawiano bieżące problemy Palestyny. Przedmioty związane z kulturą żydowską wykładano po hebrajsku, natomiast obowiązujący program szkolny – po polsku. Część gimnazjów Tarbutu miała uprawnienia państwowe do przeprowadzania matury (Kijek 2020, 273-277).
W lutym 1939 r. w Warszawie działało pięć szkół podstawowych Tarbutu: przy ul. Nowolipki 68, Nowolipki 22, Nalewki 2a, Pańskiej 20 i Szerokiej 22 (5-ta Rano nr 48, 17.02.1939). Wśród działaczy Tarbutu przed wojną byli Lejzor Lipa Bloch, Cwi Zohar, Dawid Raduński, Kopel Piżyc; w szkołach pracowali m.in. Szaul Rosenblum, A. Benkaim, Szoszana (Róża) Mostkow (Piżyc 2017, 63). Pod koniec lat trzydziestych prowadzono w nich dożywianie dzieci w ramach programu Towarzystwa Ochrony Zdrowia (TOZ), sponsorowanego przez Joint (American Joint Distribution Committee). Fakt ten okazał się bardzo istotny po wybuchu wojny.
W grudniu 1939 r. TOZ wznowił wydawanie posiłków dzieciom w zamkniętych szkołach organizacji oświatowych, w tym w czterech przedwojennych szkołach Tarbutu (poza Pańską 20) i w dwóch nowych lokalizacjach, przy ul. Senatorskiej 32 i Granicznej 15. Zostały zarejestrowane jako kuchnie numer 131-136. Posiłki otrzymało w nich 1050 dzieci. Do czerwca 1940 r. liczba ta stale rosła, osiągając poziom 4970. W lipcu, po wprowadzeniu opłat za obiady, spadła do 3069, w sierpniu – do 2825. Po utworzeniu getta zlikwidowano kuchnię na Senatorskiej, a aż trzy musiały poszukać nowych miejsc: kuchnię z Nalewek przeniesiono na Zamenhofa 26, z Granicznej – na Prostą 8, z Szerokiej – na Nalewki 37. Ta ostatnia w 1941 r. musiała się jeszcze raz przenieść – na Leszno 42 (AŻIH, 210/55, 5; 210/59, 6; 211/1070, 46). Kierownikami kuchni byli przedwojenni kierownicy szkół Tarbutu: Róża Mostkow na Nowolipkach 22, A. Benkaim na Nalewkach 2a/Zamenhofa 26, Szaul Rozenblum na Granicznej 15/Prostej 8; kuchnią na Nowolipkach 68 kierowała Rajzla Deseń, a na Szerokiej/Nalewkach 7/Lesznie 42 – Szmul Berksztein (ARG, t. 14, 195-197).
W kuchniach Tarbutu (jak i innych w dawnych szkołach) byli nauczyciele prowadzili od początku dodatkowe zajęcia wychowawcze. W tym wypadku szczególną rolę odgrywała nauka języka hebrajskiego i śpiewu w tym języku.
Kopel Piżyc, który objął administrację kuchni na Prostej 8 po zamknięciu getta, wspomina, jak najpierw trzeba było doprowadzić samą kuchnię do porządku, zorganizować patronat, zebrać fundusze, aby dopiero pomyśleć o poważniejszej pracy wychowawczej. W kuchni działał niewielki dziecięcy chór hebrajski, który rozbudowano pod kierownictwem Zygmunta Szklara i który zaczął występować publicznie – dla dzieci był to ważny element zabawy i nauki. Dzięki chórowi, dzięki ofiarom prywatnym i od instytucji getta możliwy był remont i rozbudowa kuchni. Wtedy wybrano spośród 800 konsumentów 150 najzdolniejszych dzieci i otwarto dla nich świetlicę, gdzie uczono ich systematycznie języka hebrajskiego.
W tym samym czasie administrację kuchni na Nowolipkach 22 objął Cholewa (imię nieznane), który działał podobnie: założył patronat, zebrał pieniądze, poprawił zaopatrzenie, wyremontował lokal. W kuchni powstał drugi dziecięcy chór hebrajski pod kierownictwem Izraela Fajwiszysa. Dzieci z tej kuchni były w zdecydowanej większości przedwojennymi uczniami Tarbutu, znały więc już nieco język hebrajski. Piżyc podkreśla, że nauka hebrajskiego w tej szkole zajmowała kilka godzin dziennie i była na wysokim poziomie. Wśród nauczycieli znajdowali się Bluma Wasser, Sonia Staszewska, panie Fried i Węgrower i Józef Skorupa (Kirszenfeld-Wasser 1962, 707).
W połowie 1941 r. działacze Tarbutu zaczęli się organizować. Powstał komitet w składzie: Kirszenbaum, Bloch, Piżyc, Rosenblum, Dawid Raduński, Róża Mostkow, Cholewa i Icchak Cukierman. Komitet zajął się opieką nad wszystkimi kuchniami Tarbutu, zdobywaniem funduszy, zatrudnianiem i zwalnianiem personelu, pozyskiwaniem książek hebrajskich, organizowaniem świetlic i kursów języka hebrajskiego. Siedzibą Tarbutu stał się dawny lokal organizacji Ha-Tchija na Zamenhofa 13, spotkania odbywały się często na Nowolipkach 22. Dopiero komitet Tarbutu, we współpracy z CENTOS-em (Związek Towarzystw Opieki nad Sierotami i Dziećmi Żydowskimi „CENTOS”) postawił na nogi pozostałe kuchnie tej organizacji i wzmocnił w nich pracę wychowawczą (Piżyc 2017, 66-76).
W 1940 r. nauczyciele podejmowali wysiłki, by wznowić legalne lub półlegalnie szkoły dla dzieci żydowskich. We wrześniu 1940 r. Urząd Szefa Dystryktu Warszawskiego wydał pozwolenie na otwarcie żydowskich szkół podstawowych. W Warszawie powstała wtedy Komisja Porozumiewawcza dawnych organizacji szkolnych (Tarbut był w niej reprezentowany przez Lejzora Lipę Blocha), która podjęła prace nad zorganizowaniem sieci szkół, ale 10 października ukazało się rozporządzenie radcy szkolnego Fuhra, zakazujące otwarcia szkół żydowskich w Warszawie z powodu epidemii. Organizacje szkolne nie zaprzestały jednak pracy, postanawiając o wprowadzeniu tajnego nauczania w kuchniach. W listopadzie powstała Rada Szkolna, w której Tarbut reprezentowali Menachem Kirszenbaum, Lejzor Lipa Bloch i Szaul Rosenblum. Do planowanego w styczniu 1941 r. otwarcia trzech szkół nie doszło z powodu sprzeciwu CENTOS-u, który w tym czasie przejął w zarząd wszystkie kuchnie dziecięce. (Sakowska 1965, 63-64; ARG, t. 33, 160-162, 217-220). Próby zorganizowanej działalności nie udały się: szkoły musiały sobie same radzić w kwestiach edukacyjnych, tak jak w opisanych wyżej przypadkach.
Rok później Radzie Żydowskiej udało się uzyskać zgodę na otwarcie szkół podstawowych w getcie. Organizacje szkolne, w tym Tarbut, brały udział w opracowywaniu programu. 1 października 1941 r. otwarto trzy szkoły Tarbutu w kuchniach dziecięcych: na Nowolipkach 68, Nowolipkach 22 i Prostej 8. W ciągu roku szkolnego otwarto jeszcze jedną, nie jest jednak znany jej adres. W maju 1942 r. Rada Żydowska powołała na inspektora szkolnego Tarbutu Szaula Rosenbluma (Sakowska 1965, 66, 68-69). Piżyc wspomina tylko dwie szkoły: na Prostej 8, kierowanej przez Jechiela Cytrynowskiego, i przy Nowolipkach 22, pod kierownictwem Róży Mostkow (Piżyc 2017, 76-77). Założenie szkoły nie oznaczało zamknięcia kuchni, a zatem działalność wychowawcza była prowadzona dalej.
Jesienią 1941 r. otwarto również gimnazjum Tarbutu dla 60 uczniów. Realizowało ono program gimnazjum ogólnokształcącego, z dodatkowymi lekcjami judaizmu, historii Żydów, Biblii i palestynoznawstwa. Szkołą kierował Natan Eck (uczył Biblii), a wśród nauczycieli znajdowali się Michał Brandstätter (język polski), Jechiel Rozencwajg (język hebrajski), pani Rozenblum (łacina), inż. Wopert (matematyka i fizyka). Lekcje odbywały się początkowo w kuchni ludowej na Lesznie 29, następnie w kuchni dziecięcej na Nowolipkach 68(Engelking, Leociak 2013, 376).
Kopel Piżyc wymienia jeszcze kilka obszarów aktywności edukacyjnej Tarbutu. Od połowy 1941 r. Edmund Menachem Stein prowadził kurs nauk judaistycznych w języku hebrajskim dla dorosłych; zajęcia odbywały się w kuchni Tarbutu na Lesznie 42. Latem 1941 r. Piżyc zajmował się organizowaniem patronatów w półinternatach CENTOS-u na Twardej 16 i 21 oraz Zamenhofa 22 [we wspomnieniach myli numery budynków] i starał się wprowadzać nauczycieli hebrajskiego jako wychowawców. Podobnie działał w kuchni dla dzieci na Stawkach 36. Dzieci z kuchni Tarbutu występowały z sukcesem na imprezach „Miesiąca Dziecka”. W Pesach 1942 r. Piżyc wygłaszał wykład dla dzieci w internacie na ul. Wolność 14. Bardzo dobre jego przyjęcie, dobry nastrój, występy dzieci w języku hebrajskim spowodowały, że Piżyc wpadł na pomysł, by internat ten podporządkować Tarbutowi: uczyć dzieci hebrajskiego i palestynografii, aby zaraz po wojnie mogły wyjechać i stać się wartościowymi obywatelami w ziemi Izraela. Podjął w tym celu agitację w Radzie Żydowskiej, CENTOS-ie, Joincie. Akcja likwidacyjna przerwała tę misję (Piżyc 2017, 78-82).
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.