Ponad 2 tysiące haseł dotyczących historii i życia codziennego w getcie warszawskim – wirtualne kompendium wiedzy na temat zamkniętej dzielnicy żydowskiej w Warszawie jest już dostępne. Ponadto, wybór haseł został wydany w wersji książkowej.
Perec Opoczyński urodził się 4 grudnia 1892 r. w Lutomiersku koło Łodzi. Był synem Simchy Eliezera, chasyda, zwolennika dynastii Alterów z Góry Kalwarii (Ger), który jednocześnie poważnie interesował się kulturą świecką. Ojciec Pereca zmarł wcześnie, a matka wysłała chłopca do jesziwy w Łasku, a następnie do Kosowa Poleskiego, gdzie zapoznawał się z literaturą oświecenia żydowskiego i uczył języków rosyjskiego i polskiego. W wieku 12 lat podjął pierwsze próby literackie, pisząc w języku hebrajskim. Jego kształcenie w duchu haskali zostało niechętnie przyjęte przez rodzimą społeczność żydowską w Lutomiersku, porzucił zatem studia i próbował nauczyć się fachu kamasznika. Pracował także w sklepie z bawełną. Obie posady stracił z powodu braku zaangażowania. Próbował jeszcze studiować w jesziwie we Frankfurcie nad Menem, ale ostatecznie wrócił i osiadł w Kaliszu. Podjął pracę w fabryce tekstylnej, zamieszkał z grupą młodych Żydów o podobnej przeszłości. W tym czasie poznał poetów tworzących w jidysz: Herszele Danielewicza i Oszera Szwarcmana i pod ich wpływem zaczął pisać w tym języku. Po wybuchu I wojny światowej Perec Opoczyński został powołany do armii rosyjskiej. Już na początku wojny został schwytany i osadzony w obozie jenieckim w Somorji na Węgrzech. W obozie redagował pismo „Jidiszer Krigsgefangener”, razem ze swoim kuzynem Awromem Opoczyńskim. Tego okresu jego życia dotyczą opowiadania obozowe, których nigdy nie zdecydował się opublikować; zachowały się jednak w Archiwum Ringelbluma.
Po wojnie Opoczyński krótko przebywał w Kłodawie, gdzie zarabiał ucząc prywatnie języka hebrajskiego. W Kłodawie poznał Mindlę Rzeszewską, z którą wkrótce się ożenił. Para wyjechała do Łodzi. Opoczyński założył mały warsztat szewski, z którego jednak nie mógł się utrzymać. W 1921 r. zaczął współpracować z gazetą „Folksblat”, a od 1925 r. pracował na stałe w „Lodzer Tageblat” jako dziennikarz. Został także redaktorem tygodnika społeczno-polityczno-kulturalnego „Ilustrirte Lodzer Wochenblat”. Jego teksty ukazywały się także w miesięczniku „Ilustrirte Pojliszer Manczester”. Pisał w charakterystycznym, ekspresjonistycznym stylu, pełnym radykalnych środków wyrazu, nasycając język hebraizmami i odniesieniami religijnymi. Za najwartościowsze swoje dzieła uważał opowiadania chasydzkie, których liczbę oceniał w połowie lat dwudziestych na 270. Podpisywał je pseudonimem „Perec Chasyd”, czym pokazywał silny związek z tradycjami swojej rodziny. W 1933 r. wydał jedyną swoją książkę – zbiór opowiadań chasydzkich pt. „Nawenad”, pisanych poetycką prozą.
Od 1927 r. Opoczyński był członkiem partii Poalej Syjon Lewica. Działał aktywnie w Łodzi, organizując wykłady o literaturze jidysz i hebrajskiej, zakładając koła młodzieżowe. W 1935 r. Opoczyńskich dotknęła tragedia: na polio zmarło dwoje ich dzieci Biniumen i Miriaml. Perec przeżył głębokie załamanie nerwowe. Małżeństwo przeniosło się do Warszawy, gdzie właśnie towarzysze z Poalej Syjonu pomogli Perecowi powierzając mu pracę w organie partii „Dos Naje Wort”. Zarabiał jednak niewiele, rodzina (wkrótce urodził się syn Daniel) cierpiała biedę, mieszkając w ciasnym mieszkaniu w dzielnicy żydowskiej biedoty na Wołyńskiej 21.
Jak sugeruje jedno z opowiadań Opoczyńskiego, po wybuchu wojny znalazł on zatrudnienie w Żydowskiej Samopomocy Społecznej – Komisji Koordynacyjnej (ŻSS-KK), która stała się schronieniem dla bezrobotnych inteligentów.Z ramienia komitetu dzielnicowego zakładał komitety domowe w okolicach ul. Wołyńskiej lub podporządkowywał już istniejące ŻSS-KK. Z opowiadania wynika, że głęboko wierzył w ideę komitetów domowych (ARG, t. 31, 382). Już po zamknięciu getta Opoczyński dostał posadę listonosza, z której utrzymywał rodzinę aż do wielkiej akcji. Icchak Cukierman twierdził, że zawdzięczał ją kontaktom partii Poalej Syjon Prawica.
Doniosłym wydarzeniem w życiu Opoczyńskiego było nawiązanie współpracy z grupą dokumentacyjną „Oneg Szabat”. Przyjmuje się, że do grupy wciągnął Opoczyńskiego Eliasz Gutkowski, działacz Poalej Syjon Lewicy i pracownik ŻSS-KK, ale wcześniejsze zaangażowanie Opoczyńskiego w Sektorze Społecznym musiało doprowadzić do bliższej znajomości z Emanuelem Ringelblumem, a przedwojenna działalność w łódzkiej Poalej Syjon Lewicy – do znajomości z Herszem Wasserem, sekretarzem „Oneg Szabat”. Opoczyński pisał dla „Oneg Szabat” bardzo wiele: Rachela Auerbach uważała go za najpilniejszego ze wszystkich członków grupy. Przede wszystkim były to dłuższe reportaże dotyczące życia codziennego w getcie: przebiegu tzw. parówek (akcji dezynfekcyjnych) („Dom nr 21”, „Księga parówki”), działalności komitetów domowych („Historia komitetu domowego”, „Tragedia komitetu domowego”), szmuglu i handlu („Szmugiel w getcie warszawskim”), sytuacji Żydów ochrzczonych („Goje w getcie”) i dzieci („Dzieci na bruku”, „Udręczony brat zamordował siostrę”) oraz swoich obserwacji w trakcie wykonywania zadań listonosza („Żydowski listonosz”). W maju i czerwcu 1942 r., tak jak większość członków „Oneg Szabat” pisał kronikę wydarzeń w getcie i docierających do niego wiadomości o Zagładzie (ARG, t. 11, XLIX.).
Za swoje reportaże i kronikę Opoczyński otrzymywał niewielkie wynagrodzenie: pierwsze wypłaty dla niego odnotowano w książce kasowej „Oneg Szabat” dopiero w grudniu 1941 r., co może wskazywać na późne dołączenie do grupy (Bańkowska 2015, 623). Niemniej skarbnik „Oneg Szabat”, Menachem Mendel Kohn, niezwykle dbał o Opoczyńskiego, gdy ten zachorował na tyfus: dostarczył mu leków i załatwił dodatkowe przydziały żywności.
W okresie wielkiej akcji likwidacyjnej Opoczyński przebywał w szopie stolarskim braci Landauów, przejętym przez firmę Ostdeutsche Bautischlerei Werstätte (OBW). We wrześniu 1942 r. zaczął prowadzić dziennik osobisty, który nazwał także „Kroniką getta warszawskiego”. Z okresu getta szczątkowego pochodzi również ostatni niedokończony reportaż pt. „Szopy”. Perec Opoczyński zginął w drugiej akcji likwidacyjnej getta warszawskiego, w styczniu 1943 r. Jego ostatnie prace trafiły do drugiej części Archiwum Ringelbluma.
Encyklopedia getta warszawskiego jest efektem wieloletniego projektu badawczego prowadzonego w Żydowskim Instytucie Historycznym w ramach grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. To kompendium wiedzy o getcie warszawskim, łączące dotychczasowe ustalenia z najnowszymi badaniami naukowców. Wybrane w publikacji hasła dotyczą najważniejszych instytucji getta warszawskiego: zarówno oficjalnych (np. Rada Żydowska), działających jawnie (np. Toporol czy ŻTOS), jak i konspiracyjnych (np. partie polityczne czy podziemne organizacje), a także najważniejszych wydarzeń w historii getta: jego utworzenia, wielkiej akcji likwidacyjnej czy powstania w getcie. Encyklopedia stanowi syntezę wszystkich prac nad pełną edycją Archiwum Ringelbluma, w jej zakres weszły również inne kolekcje archiwalne ŻIH oraz opublikowane materiały źródłowe i wspomnieniowe dotyczące getta warszawskiego i Zagłady.