parochet (hebr.; jid. porojches) – w synagodze bogato zdobiona zasłona na aron (ha-)kodesz. Geneza zwyczaju zawieszania p. sięga czasów biblijnych i odwołuje się do nakazów Bożych, odnoszących się do urządzenia Pierwszego Przybytku. Używany współcześnie p. jest odpowiednikiem zasłony, która w Namiocie Spotkania (a potem w Świątyni Jerozolimskiej), oddzielała miejsce Święte (hebr. Kodesz) od Najświętszego ( Święte Świętych), gdzie stała Arka Przymierza (Wj 26,31-34; 2 Krn 3,14). Kryła ona przed oczyma [więcej...]
Szanowni Państwo!
Udostępniliśmy Polski Słownik Judaistyczny w Portalu Delet.
Jest to wersja testowa (beta), w związku z czym na stronie mogą pojawić się błędy.
Zachęcamy do korzystania.
haskala (hebr., edukacja, nauczanie, erudycja, oświecenie; jid. haskole) – nurt w kulturze żydowskiej rozwijający się w Europie od lat 80. XVIII w., powstały pod wpływem oddziaływania haseł oświecenia w krajach europejskich, jak również szeroko rozumianych tradycji nurtu racjonalistycznego w filozofii żydowskiej, począwszy od Majmonidesa i jego zwolenników. Już w latach 40. XVIII w. zaczęły się pojawiać wybitne jednostki, będące jego protagonistami, w tym wielu Żydów pochodzących z terenów [więcej...]
Rosz ha-Szana Rosz ha-Szana (hebr., Początek Roku; jid. Roszeszone) – 1. święto Nowego Roku, zw. też w Polsce Świętem Trąbek, Trąbkami – obchodzone pierwszego i drugiego dnia tiszri, będące początkiem Jamim Noraim, które kończą się w dniu Jom Kipur. Pierwotnie, tzn. w BH święto to określano jako Zichron Terua (hebr., Upamiętnienie Dęcia w Szofar) oraz Jom Terua (hebr., Dzień Dęcia w Szofar). Nazwa R. ha-Sz. pojawia się dopiero w Misznie, gdzie wyliczono cztery daty w kalendarzu żydowskim, będące pierwszym [więcej...]
(hebr. arnaw; w BH tylko w formie arnewet); królik (hebr. szafan [słowo to oznacza także borsuka górskiego (skalnego) – Hyrax syriacus]; jid. hoz; kinigł) – jego wizerunek w żydowskiej sztuce kultowej można już spotkać w mozaikach synagog pochodzących z pierwszych wieków naszej ery (Hammam Lif, Maon). Począwszy od okresu średniowiecza, scenami polowań na z. ozdabiano hagady pesachowe (Hag(g)ada szel Pesach). Obecność tych przedstawień tłumaczona jest zdaniem Jag den Has (niem., gonić zająca), które otrzymuje się z akrostychu jaknehaz, utworzonego z hebr. wyrazów: jajin (wino), Kid(d)usz (poświęcenie), ner (światło), hawdala (rozdział), zman (pora). Słowa te wyznaczały porządek błogosławieństw, kiedy po szabacie następowało święto. Niewykluczone, że powstanie tego akrostychu i myśliwskie sceny polowań na z., łanię czy jelenia, ozdabiające nie tylko wspomniane hagady, ale także inne iluminowane manuskrypty hebrajskie, jak: Zwoje Estery, machzory, mają swoje źródło w eschatologicznych metaforach proroka Jeremiasza (Jr 16,16). Mówi się w nich, że w dniach ostatecznych Bóg pośle wielu myśliwych, którzy upolują rozproszony lud Izraela, aby na powrót sprowadzić go do ziemi jego przodków. Z. w żydowskiej sztuce kultowej wydaje się uosabiać naród żydowski, którego jedyną obroną przed prześladowaniami była ucieczka. Podobne cechy tego zwierzęcia wymienia BH, gdzie dwukrotnie (Ps 104,18; Prz 30,26) jest wspominany jako królik (w Biblii Tysiąclecia – raz jako borsuk, a raz – w l.mn. – jako „góraliki” [właśc. góralki]). Wyobrażenia z. można spotkać na macewach, gdy flankuje Drzewo Życia, w drewnianych aronot (ha-)kodesz, na bimach. Najbardziej znane jest jego przedstawienie w polichromii sufitowej synagogi w Chodorowie, gdzie dwugłowy orzeł trzyma w szponach dwa biegnące w dwie strony z., nadto tam – oraz w Gwoźdźcu – pojawiają się też w kole trzy z., połączone uszami, które tworzą trójkąt (zob. też ryba). Ponieważ plafon chodorowski przedstawia Wszechświat – boskie dzieło stworzenia, być może koło z z. symbolizuje ziemię. W modlitwie porannej na święto Szawuot jest mowa o trzech kołach, które Bóg roztoczył nad przepaścią: dookoła nieba, ziemi i morza, a także o tym, że trzykrotnie napisaną Torę przekazał w trzecim miesiącu narodowi żydowskiemu, podzielonemu na trzy stany, a swym pośrednikiem obrał Mojżesza, pochodzącego z trzeciego pokolenia. Źródeł takiego trójpodziału można się też doszukiwać w jednej z żydowskich teorii mistycznych, dotyczącej trzech rodzajów odwiecznego światła, od którego pochodzą wszystkie sefiry lub w teorii siedmiu cykli eonowych (szmit(t)ot). Według tej ostatniej, Przyszły Świat (Olam ha-Ba) ma nadejść w trzecim eonie. (Zob. też prawa dotyczące żywności)
Prezentujemy Polski Słownik Judaistyczny (PSJ) w nowej, odświeżonej formie.
PSJ umożliwia szybki i wygodny dostęp do blisko czterech tysięcy haseł dotyczących kultury i historii Żydów polskich. Słownik przybliża użytkownikom takie zagadnienia jak religia, nauka, obyczaje, sztuka, polityka, życie codzienne i gospodarcze. Bardzo ważną i dużą część słownika stanowią biogramy najwybitniejszych przedstawicieli świata kultury żydowskiej oraz polsko-żydowskiej. PSJ stanowi idealny punkt wyjścia do dalszych poszukiwań i badan nad kulturą żydowską. Stanowi także przydatne narzędzie dla wszystkich zajmujących się działalnością edukacyjną i kulturalną.
Polski Słownik Judaistyczny powstał jako praca zbiorowa pod. red. Zofii Borzymińskiej i Rafała Żebrowskiego.
Projekt będzie stopniowo rozwijany we współpracy ze specjalistami i pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Powstałe nowe hasła słownikowe zostaną zaktualizowane w oparciu o najnowsze badania i stan wiedzy. Wybrane zagadnienia zostaną uzupełnione o materiały wizualne oraz linki do plików źródłowych.